آموزش صنعتیاستارتاپاطلاعات صنعت

تفاوت تیرآهن‌ INP، IPE و IPB

یکی از مواردی که در هنگام خرید تیرآهن مورد توجه افراد قرار می‌گیرد، انواع تیرآهن‌های موجود در بازار است. اطلاع از تفاوت تیرآهن‌ INP، IPE و IPB با یکدیگر، یک از مهم‌ترین مواردی است که در تفاوت تیرآهن‌ها و مقایسه آن‌ها بسیار مهم و پرکاربرد است. آهن رسان برندی خوشنام با بیش از سه دهه تجربه در زمینه تامین مقاطع فولادی آماده ارائه انواع تیرآهن‌های INP، IPE و IPB به شما است. قیمت آهن امروز هم از جمله مهم‌ترین مواردی است که برای خرید تیرآهن و مقاطع دیگر فولادی باید به آن توجه ویژه داشت. در ادامه علاوه‌بر مقایسه تفاوت تیرآهن‌ INP، IPE و IPB به دیگر موارد همچون مزیت استفاده از تیرآهن فولادی می‌پردازیم.

 

تیرآهن INP چیست؟

این نوع تیرآهن یکی از تیرآهن‌های موجود در بازار است که مطابق استاندارهای چین و روسیه ساخته می‌شود. تیرآهن INP همانند حرف I انگلیسی است اما ضخامت بال آن با دور شدن از جان تیرآهن کاهش پیدا می‌کند. ارتفاع این تیرآهن از 80 تا 600 میلی‌متر است و در ساختمان‌سازی، پل‌سازی، اسکله‌سازی، سدسازی برج‌سازی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرآهن INP نسبت به تیرآهن‌ IPE تحمل بار کمتری دارد و به همین جهت قیمت آن نیز کمتر است.

تفاوت تیرآهن‌ INP، IPE و IPB

تیرآهن IPE چیست؟

این نوع تیرآهن به‌عنوان استانداردی برای تولید آهن‌آلات در اروپا شناخته می‌شود. تیرآهن IPE هم شکلی شبیه به I انگلیسی دارد و با ارتفاع 80 تا 600 میلی‌متر ضخامت بال‌هایی ثابت و بدون تغییر دارد.

از تیرآهن IPE در صنعت ساخت‌وساز برای ساخت خرپا، ستون و موارد مشابه نیز استفاده می‌شود. این استاندارد یکی از محبوب‌ترین روش‌های ساخت در صنعت آهن‌‌آلات در ایران نیز شناخته می‌شود.

 

تفاوت تیرآهن‌ INP، IPE و IPB

تیرآهن IPB چیست؟

تیرآهن IPB یکی دیگر از انواع تیرآهن‌ها است. این تیرآهن به شکل H انگلیسی است و بال‌های پهن‌تری نسبت به تیرآهن IPE دارد. ارتفاع این تیرآهن بین 100 تا 1000 میلی‌متر است و بیشتر برای ساخت ستون‌هخا مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرآهن‌هایی که با استاندارد IPE تولید می‌شوند، در سه نوع هاش سبک، هاش متوسط و هاش سنگین در اختیار خریداران قرار می‌گیرند.

💠 نکته: تیرآهن‌های مدل هاش، تحمل بار بیشتری دارند و نسبت به مدل‌های دیگر مقاوم‌ترند.

 

تفاوت تیرآهن‌ INP، IPE و IPB

مزایای استفاده از تیرآهن‌های INP، IPE و IPB

هر کدام از تیرآهن‌های INP، IPE و IPB با توجه به نوع استفاده و کاربردشان مزایایی دارند که با آگاهی از آن‌ها می‌توانید در خرید تیرآهن هوشمندانه‌تر پیش بروید. مزایای استفاده از تیرآهن‌های INP، IPE و IPB به اختصار عبارتند از:

  • فضای بسیار کمی را نسبت به بتن اشغال می‌کند.
  • توانایی اتصال چندین قطعه را به هم دارد.
  • تنش کششی زیادی را بدون شکستگی تحمل می‌کند.
  • یکپارچگی ساختاری خوبی دارد و به همین دلیل ایمنی بالایی را فراهم می‌کند.
  • نصب و اجرای آسان و سریع
  • امکان ارتقا پس از اتمام ساخت سازه
  • پیش‌ساخته بودن تیرآهن، کاربری آن را آسان می‌کند.
  • از آسیب موریان‌ها و جوندگان در امان است و مقاومت بالاتری در برابر خوردگی و آتش‌سوزی دارد.
  • امکان سفارشی‌سازی آن وجود دارد.

 

قیمت انواع تیرآهن

قیمت تیرآهن امروز موردی است که اطلاع داشتن از آن برای خرید، بسیار مهم است. در نتیجه قیمت انواع تیرآهن همچون تیرآهن‌های INP، IPE و IPB موردی است که تاثیر زیادی بر ساخت‌وساز و همچنین هزینه تمام شده برای ایجاد یک سازه یا ساختمان دارد. قیمت میلگرد امروز هم دیگر موردی است که جدا از قیمت انواع تیرآهن در هزینه تمام شده برای ساخت یک سازه اثر می‌گذارد.

 

تفاوت تیرآهن‌های موجود در بازار

تفاوت تیرآهن‌های موجود در بازار همچون تیرآهن‌های INP، IPE و IPB موردی است که آگاهی کافی از آن‌ها در خرید تیرآهن کمک بسیار زیادی به شما می‌کند. در ادامه به‌صورت موردی به بررسی برخی تفاوت‌ها میان تیرآهن‌ها خواهیم پرداخت.

  • به‌طورکلی تفاوت تیرآهن‌های INP، IPE و IPB با یکدیگر بسیار کم است. از این تیرآهن‌ها در صنایع مختلفی همچون ساخت‌وساز استفاده می‌شود. بیشترین استفاده از این تیرآهن‌ها، در ساخت خرپاهای پشتیبانی و ایجاد چهارچوب اصلی در پروژه‌های ساختمانی است.
  • تیرآهن‌های فولادی I شکل و یا H شکل بکپارچگی سازه را با استحکام و پشتیبانی بی‌امان تضمین می‌کند. قدرت بالای تیرآهن‌های I شکل استفاده متعدد از سازه‌های پشتیبانی را کاهش می‌دهد و علاوه‌بر این ضمن افزایش استحکام سازه، در زمان و هزینه هم صرفه‌جویی می‌‌شود.
  • تطبیق‌پذیری و قابلیت اطمینان تیرآهن‌های INP، IPE و IPB آن‌ها را به محبوب‌ترین انواع تیرآهن در میان سازندگان و مهندسان تبدیل کرده است.
  • مقاوت این تیرآ‌هن‌ها در عین تفاوت با بکدیگر، از مصالح سنتی بسیار بیشتر است.
  • تیرآهن‌های INP، IPE و IPB زمانی که به‌صورت افقی یا ایستاده به‌عنوان ستون مورد استفاده قرار می‌گیرند، بار زیادی را تحمل می‌کنند.
  • شکل تیرآهن‌های INP، IPE و IPB آن‌ها را برای خمش یکطرفه موازی عالی می‌کند.

 

کاربرد انواع تیرآهن موجود در بازار

اطلاع از کاربرد انواع تیرآهن موجود در بازار دیگر موردی است که آگاهی داشتن از آن می‌تواند به شما در خرید انواع تیرآهن‌ها همانند تیرآهن 14 اصفهان، تیرآهن 16 اصفهان و تیرآهن 18 اصفهان کمک بسیار زیادی بکند. در ادامه به بررسی تعدادی از کاربردهای تیرآهن INP، IPE و IPB می‌پردازیم.

✅ اسکلت‌بندی ساختمان

✅ ستون

✅ کفی ستون

✅ شاه تیر

✅ خرپا

 

تفاوت تیرآهن‌ INP، IPE و IPB

تیرآهن لانه زنبوری یا CNP چیست؟

یکی دیگر از انواع تیرآهن‌ها که در بازار موجود است و در صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده افراد بسیاری قرار می‌گیرد، تیرآهن لانه زنبوری یا CNP است. این نوع تیرآهن در طول جان خود دارای حفره‌هایی است که باعث می‌شود .زن آن نسبت به سایر تیرآهن‌ها کمتر شود. تیرآهن لانه زنبوری از تیرآهن‌های معمولی ساخته می‌شود و به همین جهت ارتفاع آن تا 1.5 برابر تیر اولیه افزایش پیدا می‌کند. این افزایش ارتفاع در تیرآهن لانه زنبوری باعث می‌شود تا این نوع تیرآهن نیروی خمشی بیشتری را تحمل کند و از همین رو، گزینه مناسبی برای ساخت پی، ستون، اعضای مهاربندی، اتصالات بادبندها و اتصالات تیر به ستون خواهند بود.

 

سخن پایانی

برای خرید انواع تیرآهن، اطلاع از تفاوت تیرآهن‌ INP، IPE و IPB با یکدیگر بسیار مهم است. برای کسب این اطلاعات به‌صورت دقیق و با بهترین کیفیت، مرجعی همچون آهن رسان می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند. بنابراین برای درک تفاوت تیرآهن‌های INP، IPE و IPB و خرید آن‌ها نیز می‌توانید روی آهن‌رسان حساب باز کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا