آموزش صنعتیاطلاعات صنعت

بهترین نوع میلگرد در بازار چیست؟

چه کسی از داشتن سازه‌ای مستحکم و مقاوم استقبال نمی‌کند؟ میلگرد از جمله مصالح ساختمانی است که نقش پررنگی در افزایش مقاومت سازه‌های مختلف دارد. به همین دلیل انتخاب میلگرد اهمیت زیادی در ساخت و ساز پیدا می‌کند. حالا سوال اصلی اینجاست که بهترین نوع میلگرد در بازار چیست؟ برندهای مختلفی اقدام به تولید انواع میلگرد می‌کنند، اما کدامیک قابلیت اطمینان بیشتری دارند؟ قیمت میلگرد با توجه به کارخانه تولید کننده و سایز و معیارهای دیگر تعیین می شود.

انواع میلگرد در بازار را بشناسید

در پاسخ به این سوال که میلگرد چیست؟ می توان گفت میلگرد یکی از مهم‌ترین مصالحی است که در سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع استحکام سازه و میلگرد رابطه مستقیم و جدایی‌ناپذیری با یکدیگر دارند. میلگردها انواع مختلفی دارند که ویژگی‌های هر کدام متفاوت از دیگری است. در ادامه با برخی از مهم‌ترین و بهترین نوع میلگرد در بازار آهن آشنا می‌شوید.

 

1. میلگرد ساده

رایج‌ترین نوع میلگرد است که از آن در بسیاری از فعالیت‌ها مثل آهنگری و … استفاده می‌شود. ظاهر این میلگرد  دارای رویه کاملا صاف و صیقلی است و با استفاده از فایبرگلاس، فولاد و … ساخته می‌شود. میلگردهایی که از فولادهای آلیاژی و برخی فولادهای دیگر ساخته می‌شوند، جنبه تزئینی، ساخت ابزار و … دارند. میلگرد ساده از جنس فایبرگلس مقاومت بسیار خوبی در برابر آسیب‌های محیطی دارد. از طرف دیگر وزن بسیار سبک‌تری هم دارد.

2. میلگرد آجدار

این نوع میلگردها هم به سه دسته A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند. هر کدام از این میلگردها از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوت از دیگری هستند. میزان کربن در این میلگردها متفاوت است. هر چقدر میزان کربن بیشتر باشد، انعطاف‌پذیری هم کمتر می‌شود. میلگردهای آجدار هم با استفاده از فایبرگلاس و فولاد تهیه می‌شوند. روکش‌های اپوکسی و گالوانیزه هم باعث افزایش مقاومت آنها می‌شوند. میلگردهایی با کربن بالا، بیشترین استفاده را در بازار دارند.

3. میلگرد استیل

میلگردهایی که با فولاد استیل ساخته می‌شوند، مقاومت و استحکام بالایی دارند. با این اوصاف قیمت میلگرد استیل، بالاتر از سایرین است؛ به همین دلیل از آنها اغلب در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

4. میلگرد اروپایی

نوعی میلگرد است که با روش ترمکس ساخته می‌شود. روش تولید میلگرد اروپایی به این شکل است که محصول بعد از تولید، میان نازل‌های آب عبور داده می‌شود. این کاهش دمای ناگهانی در میلگرد، باعث افزایش استقامت آن می‌شود. در این میلگردها از فولاد کمتری استفاده می‌شود. به همین دلیل بخش داخلی مستحکمی ندارند.

5. میلگرد اپوکسی

منظور از اپوکسی، نوعی روکش است که روی فولاد می‌کشند. این روکش از فولاد در برابر زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند. در واقع میلگرد اپوکسی فرقی با میلگرد سیاه ندارد. تنها تفاوت آن وجود روکش نازک است.

بهترین نوع میلگرد در بازار چیست؟

6. میلگرد گالوانیزه

نوع دیگری از پوشش است که روی فولاد کشیده می‌شود و از آن در برابر زنگ‌زدگی محافظت می‌کند. این روکش نسبت به اپوکسی، مقاومت بیشتری دارد. به همین دلیل بیشتر فعالان صنعت ساختمان از این نوع میلگرد استفاده می‌کنند.

7. میلگرد فولاد کربنی

این محصول که با عنوان میلگرد سیاه هم شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین میلگردهای مورد استفاده در سازه‌های مختلف است. دلیل اصلی استقبال از میلگرد فولاد کربنی، مقاومت کشش بالای آنهاست. با این حال مقاومت مناسبی در برابر زنگ‌زدگی ندارند و برای مناطق مرطوب مناسب نیستند.

8. میلگرد فایبرگلاس

برای تولید این نوع میلگرد از پشم شیشه و رزین استفاده می‌شود. وزن بسیار سبکی دارند و از مقاومت خوبی هم برخوردار هستند. معمولا از میلگردهای فایبرگلاس در محیط‌های نامناسب استفاده می‌شود.

معرفی برخی از پرفروش‌ترین برندهای میلگرد در بازار

با توجه به تقاضای بالای میلگرد در ایران، تولید این محصول هم رونق مناسبی دارد. کارخانه‌های معروف زیادی در سراسر ایران، اقدام به تولید انواع میلگردها می‌کنند. با این حال انتخاب برند باکیفیت و مناسب کار چندان ساده‌ای نیست. برخی از برندهایی که کیفیت و قیمت مناسبی ارائه می‌دهند، عبارتند از:

  • میلگرد ذوب آهن اصفهان
  • راد همدان
  • میانه
  • هیربد
  • فایکو
  • میلگرد نیشابور
  • آتیه خاورمیانه (خلیج فارس)
  • آناهیتا گیلان
  • ظفر بناب

 

 

انتخاب بهترین میلگرد در بازار

بهترین نوع میلگرد در بازار چیست؟

افراد خبره در امر ساخت و ساز، تولیدات کارخانه‌های مختلف را به واسطه تجربه و تخصص خیلی خوب می‌شناسند. همچنین اطلاع دارند که کدام نوع محصول برای کدام پروژه مناسب‌تر است. با این حال افراد تازه‌کار و کم‌تجربه‌ای هم هستند که اقدام به ساخت و ساز می‌کنند. اگر جزو این دسته از افراد هستید، باید دقت و مشورت بیشتری در این زمینه داشته باشید. برخی میلگردها مواد اولیه یا پرداخت مناسبی ندارند و ممکن است کل پروژه را با مشکل مواجه کند.

 

 

با مهم‌ترین استانداردهای تولید میلگرد پروژه‌های بتنی آشنا شوید

در سازه‌هایی که با بتن سروکار دارند، مقاوم‌سازی بتن اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. میلگردی که برای این نوع سازه انتخاب می‌شود، علاوه‌بر سازگاری، باید استحکام و مقاومت بالایی هم داشته باشد. به هر حال برای انتخاب مناسب، استانداردهای تولید میلگرد وجود دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

میلگرد پیش تنیده

نوعی آرماتور یا سازه از پیش آماده هستند که در آنها میلگرد با استفاده از مفتول بافته شده است. میلگرد پیش تنیده به راحتی داخل بدنه بتن قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های مهم این سازه، می‌توان به افزایش مقاومت کششی بتن، انعطاف‌پذیری بالا و مقاوم در برابر خوردگی اشاره کرد.

شبکه سیمی جوش شده

مجموعه یا شبکه‌ای است از آرماتورهای سبک که برای روسازی‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آرماتورها در این حالت، مثل تار و پود فرش به صورت طولی و عرضی به یکدیگر جوش می‌خورند!

بهترین نوع میلگرد در بازار چیست؟

نکات مهم انتخاب بهترین میلگرد در بازار

برای اینکه بهترین انتخاب را از بین انواع میلگردهای موجود داشته باشید، باید برخی نکات مهم را رعایت کنید. انتخاب میلگرد متناسب با نوع و کاربری سازه، چیزی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد. برخی از مهم‌ترین نکات خرید میلگرد مناسب در بازار به شرح زیر هستند:

  • این که وزن میلگرد سبک یا سنگین باشد، تاثیری روی انتخاب نخواهد داشت. معیارهایی از جمله روش تولید، کیفیت ساخت، اعتبار برند کارخانه، مطابقت با استانداردهای بین‌المللی و … باید در اولویت قرار بگیرند.
  • توجه به بدنه میلگرد را فراموش نکنید. معمولا علامت اختصاری برند تولیدکننده میلگرد روی بدنه حک می‌شود.
  • اگر محل مناسبی برای نگهداری از میلگرد ندارید، بهتر است میزان خرید خود را کنترل کنید. چرا که نگهداری از میلگرد در شرایط محیطی نامناسب، باعث پوسیدگی و زنگ‌زدگی آن می‌شود. میزان مورد نیاز میلگرد خود را توسط متخصصین این حوزه تخمین بزنید.
  • بهترین راه، خرید میلگرد به صورت عمده است. این کار باعث می‌شود که در هزینه‌های شما به شکل قابل توجهی صرفه‌جویی شود.

جمع بندی

انتخاب بهترین میلگرد در بازار آهن از بین انواع میلگردی که توسط برندهای مختلف تولید می‌شود، کار ساده‌ای نیست. با توجه به اهمیت استحکام و مقاومت سازه، نمی‌توان از کنار این موضوع به سادگی عبور کرد. میلگردها انواع مختلفی دارند که باید با آنها آشنا شوید. هر کدام از انواع میلگردها دارای ویژگی‌ها و کارایی خاص خود هستند. به همین دلیل باید به نوع کاربری و نیاز سازه خود توجه داشته باشید. این کار باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما هم خواهد شد.

 

منبع: https://assen.ir/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا