آموزش صنعتی

بهترین لامپ برای روشنایی منزل چیست؟

مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزار روشنایی، لامپ‌ها هستند. اکثر لامپ‌ها، متشکل از یک‌لایهٔ حبابی شکل‌اند که منبع اصلی نور را در خود جای‌داده و با استفاده از یک‌پایه و سرپیچ، به شبکه برق ساختمان متصل می‎شود. شاید برای شما هم این سؤال پیش‌آمده باشد که بهترین لامپ برای روشن‌کردن خانه‌ چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا لامپی که برای روشنایی اتاق‌خواب استفاده می‎شود، برای روشن‌کردن راه‌پله‌ها و آشپزخانه هم مناسب است؟ آیا لازم است برای هر محیط، متناسب با متراژ و سایر ویژگی‌های آن، لامپ متفاوتی را انتخاب کنیم؟ این‌ها تنها بخشی از سؤالاتی است که در این مقاله به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

لازم به ذکر است که معرفی سایر ابزار روشنایی، شامل انواع پنل ال‌ای‌دی، براکت و چراغ خطی، چراغ‌های دکوراتیو و تزیینی، نورافکن و پروژکتور، چراغ‌های ریسه‌ای، وال واشر، جت لایت و…  نیازمند ارائهٔ اطلاعات زیادی است که در این مجال نمی‌گنجد؛ لذا در این مقاله ما تنها به معرفی انواع مختلف لامپ و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بهترین لامپ برای روشنایی منزل چیست؟
بهترین لامپ برای روشنایی منزل چیست؟

تفاوت انواع مختلف لامپ‌ها در چیست؟

انواع لامپ را می‌توان بر اساس شکل، نحوه تولید نور، میزان روشنایی و رنگ نوری تقسیم‌بندی کرد. مهم‌ترین دسته‌بندی که به تفکیک انواع مختلف لامپ می‌پردازد، مبتنی بر تکنولوژی تولید نور آن است.

  • لامپ رشته‌ای

لامپ‌های رشته‌ای قدیمی‌‌ترین نسل لامپ‌های حبابی است. این لامپ‌ها به‌وسیلهٔ رشته‌ها‌ی درهم‌پیچیده تنگستن، روشنایی خود را تولید می‌کنند. امروزه بنا به دلایل متعددی از جمله توان مصرفی بالا، داغ‌شدن رشته‌های تنگستن، طول عمر کمتر و بالابودن قیمت تمام شده تولید لامپ‌های رشته‌ای، استفاده از این لامپ‌ها بسیار کم شده است. بااین‌حال همچنان از لامپ‌های رشته‌ای طرف‌داران خود را دارد و برای برخی از نورپردازی‌های کلاسیک از آن‌ها استفاده می‎شود.

  • لامپ فلورسنت

لامپ فلورسنتی برای مدت‌زمان کوتاهی توانست در بازار لوازم روشنایی و الکتریکی جایگاه ویژه‌ای را به دست آورد. در ساخت این نوع از لامپ‌ها، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موجود در فناوری تنگستن حل شد و توان مصرفی لامپ‌ کاهش چشمگیری داشت. بااین‌حال تحقیقات به‌عمل‌آمده نشان داد که وجود فسفر و جیوه در ساخت لامپ‌های فلورسنتی، آسیب‌های زیست‌محیطی فراوانی را ایجاد می‌کند.

  • لامپ ال‌ای‌دی (LED)

فناوری تولید LED بازار لوازم روشنایی را دچار تحول بزرگی کرد و به‌سرعت لامپ‌های ال‌ای‌دی جایگزین نسل قدیمی لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنتی شدند. لامپ‌های ال‌ای‌دی علاوه بر مصرف بهینه و طول عمر بیشتر، از قیمت پایین‌تری برخوردارند. لامپ LED با ارائهٔ نور شفاف و یکنواخت، از خستگی و آسیب‌زدن به چشم‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین با استفاده از این فناوری می‌توان طیف‌های مختلفی از نورهای رنگی (آفتابی، سفید یخی، مهتابی، نچرال) را تولید کرد. امروزه انواع لامپ ال‌ای‌دی، پرفروش‌ترین محصول در بین گروه کالایی لوازم روشنایی است. خرید لامپ‌ ال‌ای‌دی به نسبت نسل‌های قدیمی، مزایای فراوانی دارد.

علاوه بر دسته‌بندی بیان شده، انواع لامپ را می‌توان بر اساس نوع و شکل آن دسته‌بندی کرد. «لامپ‌ حبابی» همواره بیشترین سهم تولید و فروش را در مقایسه با سایر لامپ‌ها دارد. انواع لامپ حبابی با پایه E27 تولید می‌شوند و هرچه توان مصرفی و میزان روشنایی آن‌ها بیشتر باشد، معمولاً از حباب و بدنه محافظ بزرگ‌تری برخوردارند. لامپ‌های اشکی و شمعی که با نام «لامپ لوستر» نیز شناخته می‌شوند، نوع دیگری از انواع لامپ است که با پایه E14 تولید می‎شوند. گروهی دیگر از لامپ‌های بزرگ‌ که میزان روشنایی بیشتری را تولید می‌کنند با پایه E40 تولید شده و بیشتر برای مصارف تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرند. لامپ‌های هالوژنی که امروزه با فناوری ال‌ای‌دی تولید می‎شوند، از ظاهر ویژه‌ای برخوردارند و با پایه‌های GU5 و GU10 تولید می‎شوند.

از دیگر پارامترهایی که برای تفکیک انواع مختلف لامپ مورداستفاده قرار می‌گیرد، توان مصرفی یا «وات» آن است.

.لامپ چند وات برای خانه بخریم؟

یک تصور رایج و غلط در بین اکثر افراد وجود دارد که فکر می‌کنند «وات» یک لامپ نمایانگر میزان روشنایی آن است. در واقع معیار «وات» نشان‌دهندهٔ میزان مصرف برق در لامپ است. میزان روشنایی یک لامپ با پارامتر دیگر قابل‌اندازه‌گیری است که با آن «لومان» می‌گویند. البته میزان روشنایی (لومان) یک لامپ با میزان توان مصرفی (وات) لامپ رابطهٔ مستقیم دارد. هر چه میزان روشنایی یک لامپ بیشتر باشد، توان مصرفی آن نیز افزایش پیدا می‌کند؛ لذا می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که هرچه وات لامپ بالاتر باشد، نور بیشتری از خود ساطع می‌کند.

به طور میانگین برای روشن‌کردن هر 12 متر مربع، استفاده از یک لامپ 15 وات پیشنهاد می‎شود. البته شما با توجه به سلیقه و نیاز خود می‌توانید از لامپ پرنورتر یا کم‌نورتر استفاده کنید. برخی استانداردهای تعریف شده گواه آن است که برای روشن کردن هر فضایی در خانه، شامل پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس‎های بهداشتی، راهرو، راه‌پله، پارکینگ و … نیازمند استفاده از لامپ‌های متفاوتی هستید. در ادامه به اختصار به شرح این استانداردهای تعریف شده خواهیم پرداخت تا بتوانید بهترین لامپ برای منزل خود را شناسایی کنید.

بهترین لامپ برای روشنایی منزل
بهترین لامپ برای روشنایی منزل
  • برای حال و پذیرایی لامپ چند وات مناسب است؟

به طور میانگین هر مترمربع از محیط حال و پذیرایی، نیازمند روشنایی معادل 2 وات است. به‌عنوان مثال اگر محیط حال و پذیرایی شما 50 متر مربع باشد، شما باید معادل 100 وات روشنایی برای آن محیط فراهم کنید. بدین‌منظور شما می‌توانید از یک لامپ 100 وات یا چهار لامپ 25 وات برای روشنایی حال و پذیرایی خود استفاده کنید. این میزان می‌تواند مطابق با سلیقه و رنگ دیوارهای شما تغییر کند.

  • برای اتاق‌خواب لامپ چند وات مناسب است؟

طبق استانداردهای تعریف شده، میزان روشنایی موردنیاز برای اتاق‌خواب و پذیرایی یکسان است. به‌عنوان‌مثال اگر اتاق شما 12 متر مربع باشد، شما می‌توانید با استفاده از یک لامپ 25 وات، روشنایی مورد نیاز برای اتاق خوابتان را فراهم کنید. با این وجود اکثر افراد ترجیح می‌دهند نور کمتری برای محیط اتاق خواب خود تعبیه کنند.

  • برای آشپزخانه لامپ چند وات مناسب است؟

آشپزخانه به نسبت پذیرایی و اتاق‌خواب، نیازمند میزان روشنایی بیشتری است. گفته می‎شود به طور میانگین برای هر مترمربع از آشپزخانه شما باید نوری معادل یک لامپ 5 وات تعبیه کرد. امروزه استفاده از لامپ‌های هالوژنی برای روشن کردن آشپزخانه از توجه ویژه‌ای برخوردار است.

  • برای راهرو و راه‌پله لامپ چند وات مناسب است؟

برای روشن‌کردن هر مترمربع از راه‌پله و راهروها، شما نیازمند نوری معادل 1.5 وات هستید. توصیه می‎شود علاوه بر خرید لامپ، با استفاده از فتوسل و سنسورهای حرکتی، در محیط راهروها و راه‌پله، در میزان برق مصرفی خود صرفه‌جویی کنید.برای سرویس بهداشتی لامپ چند وات مناسب است؟

طبق استانداردهای تعریف شده، میزان روشنایی موردنیاز برای هر مترمربع از سرویس بهداشتی، معادل 9 وات است. این نشان می‌دهد که به‌طور معمول سرویس‌های بهداشتی دوبرابر آشپزخانه نیازمند روشنایی است. البته این معیار کاملا مطابق با سلیقه شما تعیین می‎شود. به‌عنوان افراد زیادی ترجیح می‌دهند برای روشنایی سرویس بهداشتی سراغ نورهای رنگی رفته و یا از نور بسیار ملایمی استفاده کنند.

بهترین لامپ برای روشنایی منزل
بهترین لامپ برای روشنایی منزل

کلام پایانی

با درنظرگرفتن تمامی پارامترهای بیان شده، انتخاب بهترین لامپ برای منزل شما نباید کار چندان دشواری باشد. بااین‌همه در قالب این نوشتار کوتاه، نمی‌توان تمام معیارهای انتخاب یک لامپ خوب را بررسی کرد. به‌عنوان‌مثال برند تولیدکننده لامپ ال‌ای‌دی، از ویژگی‌های مهمی است که می‌تواند شما را در خرید لامپ بهتر یاری کند. برترین برندهای تولیدکننده لامپ، محصولات خود را با 11 الی 24 ماه گارانتی تعویض در اختیار مشتریان خود می‌گذارند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت کرمی شاپ، انواع مختلف لامپ را از برترین برندها و با ارزان‌ترین قیمت موجود در بازار خریداری کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا