استارتاپ

تجهیزات مورد نیاز کارخانه شن و ماسه

منابع طبیعی شن و ماسه در سرتاسر جهان به دلیل هزینه استخراج یا حمل و نقل و محدودیت‌های زیست محیطی رو به اتمام است؛ از سمت دیگر تقاضا برای شن و ماسه رو به افزایش بوده و صنایع زیادی به شن و ماسه نیاز دارند تا بتوانند محصولات خود را تولید کنند. تقاضای بالا منجر به استفاده بیشتر از شن و ماسه مصنوعی شده است که این شن و ماسه‌ها در کارخانه‌ها تولید می‌شوند.

چرا تولید شن و ماسه مصنوعی یک تجارت سودآور است؟

شن و ماسه مصنوعی از خرد کردن سنگ‌های استخراج شده از معادن به وجود می‌آید. برای کاهش اندازه سنگ‌ها از یک سری سنگ شکن استفاده می‌کنند که این سنگ‌ها وظیفه خردایش سنگ‌های معدنی را بر عهده دارد. ساخت ماسه مصنوعی آینده روشنی در صنعت ساختمان خواهد داشت زیرا تقاضا برای تولید شن و ماسه مصنوعی به سرعت در حال افزایش است. در ادامه چند دلیل وجود دارد که چرا ساخت شن و ماسه مصنوعی فرصت خوبی در بازار برای شما رقم خواهد زد:

  • در حال حاضر شن و ماسه مصنوعی نزدیک به 50٪ ارزان‌تر از ماسه رودخانه است.
  • ماسه رودخانه نمی‌تواند تقاضای فزاینده برای بخش ساخت و ساز را برآورده کند. شن و ماسه رودخانه در بسیاری از کشورها به درستی درجه بندی نشده و دارای گل و لای بیش از حد و ناخالصی‌ است. این ناخالصی‌ها می‌توانند برای دوام فولاد در بتن مضر باشند. شن و ماسه تولیدی فاقد گل و لای یا ناخالصی آلی بوده و باعث بالاتر رفتن کیفیت مواد خواهد شد.
  • وجود ناخالصی‌های دیگر مانند زغال سنگ، میکا، سیلت و … باعث می‌شود ماسه طبیعی انتخاب مناسبی برای استفاده در بتن سیمانی نباشد.
  • در بسیاری از کشورها برداشتن شن و ماسه از بستر رودخانه ممنوع شده است.
  • حمل شن و ماسه به جاده‌ها آسیب می زند.
  • حذف شن و ماسه از بستر رودخانه بر محیط زیست تأثیر می‌گذارد، زیرا سطح آب عمیق‌تر و در نهایت خشک می‌شود.

دیگر مقالات اوکی صنعت

فرآیند ساخت شن و ماسه مصنوعی و تجهیزات مورد نیاز کارخانه شن و ماسه

برای تولید شن و ماسه مصنوعی به تجهیزات و دستگاه‌های مختلفی نیاز دارید که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • سنگ شکن فکی: اولین سنگ شکنی که در خطوط تولید قرار می‌گیرد، سنگ شکن فکی است که توانایی خرد کردن انواع سنگ‌های سخت را دارد. سنگ‌های معدنی در اولین مرحله از فرآیند خردایش وارد سنگ شکن فکی شده و با فشار وارد شده از سمت دستگاه به اندازه کوچک‌تر تبدیل می‌گردد. عملیات خردایش در سنگ شکن فکی توسط دو فک ثابت و متحرک انجام می‌شود؛ سنگ‌ها پس از ورود به داخل دستگاه بین فک ثابت و متحرک قرار گرفته و با حرکت فک متحرک و ورود فشار اندازه سنگ‌ها کوچک می‌شود.
  • سنگ شکن کوبیت: یکی دیگر از تجهیزات پرکاربرد در کارخانجات تولید شن و ماسه مصنوعی، سنگ شکن کوبیت است که سنگ‌های خرد شده توسط سنگ شکن فکی را به اندازه کوچک‌تر تبدیل می‌کند. این دستگاه به دلیل ظرفیت بالا در خطوط تولید زیادی مورد استفاده قرار گرفته و عملیات خردایش را با ورود ضربه به سنگ از طریق چکش و بغل بندها انجام می‌دهد.
  • نوار نقاله: علاوه بر سنگ شکن‌ها تجهیزات دیگری هم در خطوط تولید شن و ماسه مورد نیاز است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نوار نقاله است. با کمک نوار نقاله می‌توان محصولات یا قطعات را از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل کرد که این امر باعث افزایش سرعت تولید خواهد شد و علاوه بر آن از بروز آسیب به نیروی انسانی و خود محصولات جلوگیری می‌کند.
  • ماسه ساز: در مرحله سوم خردایش سنگ‌های معدنی، سنگ شکن‌هایی تحت عنوان ماسه ساز نصب خواهند شد که به وسیله آن‌ها می‌توان اندازه سنگ را به 0 الی 6 میلی‌متر رساند. ماسه ساز یکی از عناصر ضروری در تولید شن و ماسه هستند و بدون آن‌ها نمی‌توان به اندازه شن و ماسه دست پیدا کرد.
  • ماسه شور: برای بالا بردن کیفیت شن و ماسه تولیدی یک ماسه شور در خط تولید قرار می‌دهند تا سنگ‌ها را شسته و گل و لای موجود در آن را جدا کند.
  • فیدر: برخی از دستگاه‌ها مانند سنگ شکن فکی نیاز به فیدر دارند. همانطور که از نام فیدر پیداست، این دستگاه وظیفه تغذیه سایر تجهیزات را بر عهده داشته و معمولا قبل از سنگ شکن نصب می‌شود تا سنگ‌های معدنی را به داخل دستگاه منتقل کند.
  • سرند: برای طبقه بندی و تفکیک اندازه ذرات شن و ماسه از دستگاهی به نام سرند استفاده می‌کنند که از چند طبقه تشکیل شده و سنگ‌های بزرگ‌تر را از سنگ‌های کوچک‌تر جدا می‌سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا