اطلاعات صنعتگوناگون

راهنمای جامع لحیم کاری – انواع لحیم کاری

لحیم کاری کمی فرآیند سختی است، اما لحیم کاری خوب را می توان با تمرین آموخت. مهمترین چیزی که در مورد لحیم کاری باید به خاطر داشته باشید این است که هر دو قسمت اتصال باید در دمای یکسان باشند. لحیم کاری مسئول ایجاد یک اتصال الکتریکی یا مکانیکی خوب است. لحیم کاری فرآیندی است که دو ماده خاص را به هم می پیوندد. این روش را می توان در تابلوهای برق یا مناطق مکانیکی استفاده کرد؛ زیرا تغییراتی در نحوه استفاده از آن وجود دارد. در این مقاله قصد داریم با جزئیات بیشتر در مورد لحیم کاری آشنا شویم.

لحیم کاری چیست؟

لحیم کاری فرآیند اتصال دو نوع فلز مختلف از طریق ذوب لحیم است و برای ایجاد یک شکل دائمی از اتصال ثابت بین هر قطعه الکترونیکی استفاده می شود. لحیم کاری یک آلیاژ فلزی است که برای فلزات مختلف استفاده می شود و از ذوب آهن داغ و قلع سرب ایجاد می شود. لحیم کاری اتصالات دائمی مانند بردهای مدار و اتصالات مسی ایجاد می کند.

فلزاتی که در لحیم کاری استفاده می شوند، لحیم های سرب مانند برنج، مس و قلع هستند. لحیم کاری برای ایجاد یک اتصال ضروری است که می تواند جریان الکتریکی را برقرار کند.

انواع لحیم کاری

لحیم کاری نرم

این روش معمولاً در الکترونیک استفاده می شود. لحیم کاری نرم یک اتصال الکتریکی ایجاد می کند و اجزای الکترونیکی را در بردهای مدار متصل می کند.

سیم لحیم عموماً آلیاژهایی هستند که اغلب حاوی سرب با دمای مایع زیر 350 درجه سانتیگراد هستند. دمای پایین تر یک اتصال قوی ایجاد می کند در حالی که دمای بالا استحکام کمتری ایجاد می کند و پیوند را ذوب می کند.

لحیم کاری فطعات و لوازم الکترونیکی

لحیم کاری سخت

لحیم کاری سخت در مقایسه با لحیم کاری نرم، اتصال قوی ایجاد می کند. ماده ای که در این کار استفاده می شود، معمولاً نقره یا برنج است. برای تقویت اتصال، نیاز به یک مشعل دمنده برای افزایش دما و ذوب فلز اصلی است که برای ایجاد یک اتصال قوی به نام فلز پایه استفاده می شود. در نقطه ای گرم می شود تا بعد از سرد شدن یک مفصل بادوام ایجاد کند. هنگام اتصال قطعات برنجی یا مسی باید با لحیم نقره استفاده شود.

لحیم کاری قطعات فلزی

لحیم کاری در دمای بالا

این نوع لحیم کاری نقطه ذوب بالاتری را در مقایسه با لحیم کاری سخت یا نرم دارد. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، مواد باید به اندازه کافی گرم شوند.

درست کردن ماشن آلات با لحیم

شار در لحیم کاری

هسته شار چیزی است که می توان گفت یک سیم پیچ یا سیم است که در محل به عنوان یک عامل کاهنده استفاده می شود. Flux چیزی است که در زمان لحیم کاری آزاد می شود. اکسیداسیون فلزات را در یک محل تماس خاص معکوس می کند تا یک اتصال الکتریکی واضح ایجاد کند.

موارد استفاده از لحیم کاری

راه های زیادی برای استفاده از لحیم کاری وجود دارد. ترکیب لحیم کاری بستگی به کاربرد دارد. به عنوان مثال قلع یکی از مواردی است که از آن در لحیم کاری الکترونیکی، سقف ها و ورق های فلزی استفاده می کنند.

در اینجا لیستی از موارد استفاده از لحیم کاری آورده شده است:

لحیم کاری در ناودان های فلزی

یک سیستم ناودانی در خانه شما بسیار مهم است. بنابراین اگر در خانه خود یک ناودان فلزی دارید، بخش های آن با لحیم کاری به هم متصل شده اند. اتصال لحیم کاری برای یک اتصال بدون نشتی و دائمی ایجاد شده است.

لحیم کاری برای برق

قبلا ذکر شد، لحیم کاری یک جریان الکتریکی ایجاد می کند. با کمک لحیم کاری می توانید جریان برق را در سیم کشی های تجاری یا مسکونی تضمین کنید. همچنین یک ابزار بسیار مفید برای ادغام سیم ها به پایانه های قسمت داخلی کنترل پنل یا هر وسیله الکتریکی است.

لحیم کاری در تعمیر خودرو

لحیم کاری به سفت شدن مفاصل و صاف شدن سطوح کمک می کند

ابزار لحیم کاری برای پروژه های خانگی

ابزارهای لحیم کاری می توانند در پروژه های خانگی مانند اتصال برد مدارها یا تعمیرات که به مقدار بسیار زیادی گرما و کنترل نیاز دارند، بسیار مفید باشند. تفنگ لحیم کاری ابزاری است که می توانید در خانه خود از آنها استفاده کنید.

ابزار لحیم کاری در لوله کشی

لحیم کاری ابزاری عالی برای لوله کشی است. لحیم کاری بدون سرب بهترین کاری است که می توان برای اتصال لوله های مسی استفاده کرد. ابزارهایی مانند تفنگ لحیم کاری یا آهن لحیم کاری سقفی برای افزایش سریع دما در زمانی که محل اتصال به آن نیاز دارد وجود دارد.

لحیم کاری چگونه کار می کند؟

لحیم کاری ممکن است مانند جوشکاری به نظر برسد اما بسیار متفاوت است. جوشکاری زمانی است که فرد سعی می کند یک اتصال فوق العاده قوی بین دو قطعه فلز ایجاد کند. لحیم کاری در مورد آلیاژی از فلزات مختلف است که در نقطه ذوب پایین قرار دارند.

 

لحیم کاری برای ایجاد یک اتصال الکتریکی موثر بسیار ضروری است. هویه، لحیم کاری را روی یک مفصل ذوب می کند.

در لوله کشی یا جواهرات، کار متفاوتی دارد. لوله کش ها از لحیم کاری برای اتصال لوله های مسی به یکدیگر به صورت دائمی استفاده می کنند که یک اتصال مکانیکی ضد آب قوی ایجاد می کند. در جواهرات، قطعات ظریف فلز را به یکدیگر متصل می کند تا طرحی جدید ایجاد کند. مفهوم همچنان می تواند یکسان باشد اما روند بسیار متفاوت است. بیشتر از لحیم کاری سخت برای آن استفاده می کنند.

 

در لحیم کاری از چه فلزاتی استفاده می شود؟

در لحیم کاری، فلزات پرکننده بیشتر از لحیم کاری سرب استفاده می شود، اما این روزها، بیشتر لحیم های بدون سرب به سرعت جایگزین لحیم کاری های مبتنی بر سرب می شوند که شامل آنتیموان، برنج، بیسموت، مس، قلع، ایندیم یا نقره می شود.

از شمش قلع در لحیم کاری استفاده زیادی می شود.

ترکیبات لحیم کاری

3 ماده ای که در لحیم کاری پیدا خواهید کرد عبارتند از: قلع، سرب و شار. اما انواع مختلفی از لحیم کاری وجود دارد که می توانید در بازار پیدا کنید. همچنین، فلزات دیگر و برخی مواد افزودنی وجود دارد که می توانید آنها را اضافه کنید تا به لحیم کاری خود خواص منحصر به فردی مانند تقویت رسانایی آن بدهید. مانند آنتیموان، که استحکام مکانیکی را افزایش می دهد. مس معمولاً ویژگی های مرطوب شدن را افزایش می دهد و نقطه ذوب را در هر حالت مذاب کاهش می دهد. نقره به شما قدرت مکانیکی قوی می دهد. اگرچه انعطاف پذیری کمی نسبت به فلزاتی مانند سرب دارد، اما می تواند مقاومت در برابر خستگی ناشی از چرخه های حرارتی هر لحیم کاری بدون سرب را افزایش دهد. نیکل یک آلیاژ لحیم کاری است که می تواند لایه تحت ضربه متالیزاسیون را از انحلال محافظت کند.

طیف وسیعی از لحیم کاری که ترکیب می شود می تواند به شما در یافتن ترکیب صحیح ویژگی ها برای هر دستگاه الکترونیکی کمک کند. لحیم‌ها معمولاً در یک محدوده خاص ذوب می‌شوند.

نتیجه

به طور خلاصه، 3 نوع لحیم وجود دارد – بدون سرب، بر پایه سرب و فلاکس. لحیم کاری های مبتنی بر سرب در کاربردهای حیاتی مانند الکترونیک پزشکی یا هوافضا قابل اعتمادترین و ارجح هستند. لحیم کاری بدون سرب برای حامیان جریان و الکترونیک بسیار مناسب است. این نوع لحیم کاری حاوی یک عامل کاهنده در هسته است که در طول فرآیند لحیم کاری آزاد می شود و اکسیداسیون را از محل پیوند حذف می کند.

لحیم کاری ها به طور کلی چیزی هستند که می توانید در برد یا مدارهای الکتریکی استفاده کنید، اما عملکردهای زیادی از آن وجود دارد.

سایر مقالات اوکی صنعت

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا