دسته‌بندی نشده

مواد افزودنی بازیافت مواد پلیمری و بازیافت پلاستیک ها کدام‌اند؟

امروزه به دلیل مصرف بالای پلاستیک ها در انواع محصولات، حجم عظیمی از زباله‌های پلاستیکی در دنیا تولید می‌شود. درنتیجه در راستای حفظ و پایداری محیط زیست، دفع و بازیافت اصولی این زباله‌ها امری اجتناب ناپذیر است. بازیافت پلاستیک گامی حیاتی در جهت کاهش زباله و آلودگی است. گاهی تنها با کمی اصلاحات بر روی محصولات پلاستیکی می‌توان آنها را دوباره استفاده کرد و نیازی به بازیافت. برای مثال تنها با رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی قدیمی می توان به آن ها جلوه ای تازه داد و دوباره از آنها استفاده نمود.

اما همیشه اینگونه نیست. برای بسیاری از زباله های پلیمری استفاده مجدد امکان پذیری نیست و باید فرایند بازیافت بر روی آنها صورت گیرد. بازیافت پلاستیک آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست. برای آنکه بتوان پلاستیک مرغوب و با کیفیتی از بازیافت زباله ها تولید کرد، لازم است که از مواد افزودنی شیمیایی مختلفی حین فرایند بازیافت پلاستیک استفاده شود. با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مقاله، به بررسی سه ماده افزودنی اصلی و نقش آفرین در بازیافت پلاستیک ها خواهیم می‌پردازیم.

افزودنی های رایج برای بازیافت پلاستیک و پلیمرها

1) افزودنی حذف بو برای پلاستیک های بازیافتی

فرایند بازیافت ممکن است مواد شیمیایی یا آلاینده های باقیمانده‌ای را از زباله پلاستیکی آزاد کند که می‌تواند باعث ایجاد بوهای نامطبوع شود. وجود این بوها در پلیمر نهایی، به طور بالقوه بر کیفیت و بازارپسندی پلاستیک بازیافتی تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل از افزودنی حذف بو برای پلاستیک های بازیافتی در طول فرایند بازیافت استفاده می‌شود تا هر گونه بو یا بوی نامطبوع از بین برود.

کاربردها

استفاده از افزودنی های حذف‌کننده بو برای پلاستیک های بازیافتی در تولید پلیمرهای بازیافتی مختلف از جمله بسته‌بندی مواد غذایی، اسباب بازی ها، کالاهای خانگی و محصولات مراقبت شخصی ضروری است. این محصولات باید عاری از هرگونه بویی باشند که ممکن است محتویات را آلوده کنند یا بر تجربه مصرف‌کننده تأثیر بگذارد.

فواید افزودنی حذف بو

کیفیت محصول را بهبود میبخشد: از آنجایی که بوی پلاستیک بازیافتی حذف می‌شود، کیفیت محصول نهایی تضمین می‌شود.

افزایش بازارپسندی: پلاستیک های بازیافتی که عاری از بوهای نامطبوع هستند، فروش راحت‌تری دارند. همین موضوع آنها را به گزینه‌ای جذاب برای تولیدکنندگانی تبدیل می‌کند که به دنبال استفاده از مواد سازگار با محیط زیست هستند.

ضایعات را کاهش میدهد: افزودنی حذف بو را می‌توان برای حذف بوهای نامطبوع از پلاستیک بازیافتی استفاده کرد. در صورت عدم استفاده از این افزودنی، به علت وجود بوی نامطبوع آن پلاستیک بازیافتی غیر قابل استفاده خواهد بود. استفاده از این افزودنی به کاهش ضایعات کمک می‌کند.

دوستدار محیط زیست: بیشتر افزودنی های رفع بو از مواد طبیعی ساخته شده‌اند که آنها را ایمن و سازگار با محیط زیست می‌کند.

چالش ها

اثربخشی افزودنی حذف بو بسته به نوع پلاستیک بازیافتی، ماهیت آلاینده ها و غلظت افزودنی مورداستفاده ممکن است متفاوت باشد. تولیدکنندگان ممکن است نیاز به انجام آزمایشی برای تعیین غلظت بهینه افزودنی حذف بو برای انواع مختلفی از پلاستیک بازیافتی داشته باشند.

به طور خلاصه، استفاده از افزودنی حذف بو برای پلاستیک های بازیافتی برای اطمینان از تولید محصولاتی با کیفیت بالا که استانداردهای ایمنی را رعایت کرده و سازگار با محیط زیست هستند، ضروری است. افزودنی حذف بو به حذف هرگونه بوی نامطبوع مرتبط با پلاستیک بازیافتی کمک می‌کند و تولید محصولات باکیفیت بازیافتی را ممکن می‌سازد. در حالی که ممکن است چالش هایی وجود داشته باشد، مزایای بالقوه استفاده از این افزودنی آن را به سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای تولیدکنندگانی که به دنبال استفاده از مواد سازگار با محیط زیست هستند، تبدیل می‌کند.

مواد افزودنی بازیافت مواد پلیمری و بازیافت پلاستیک ها کدام‌اند؟

2) آنتی اکسیدان برای پلیمر های بازیافتی

یکی از چالش‌های اصلی مرتبط با استفاده از پلاستیک های بازیافتی، مقاومت ضعیف آنها در برابر عوامل جوی است که می‌تواند طول عمر آنها را کاهش دهد. یکی از راه‌حل‌های موجود برای رفع این مشکل، استفاده از آنتی اکسیدان ها است.

 

افزودنی های آنتی اکسیدانی به مواد پلاستیکی بازیافتی اضافه می‌شوند تا مقاومت آنها در برابر گرمای ایجاد شده حین فرایند بازیافت و از طرفی عوامل محیطی مانند نور خورشید، گرما و رطوبت افزایش دهند. هدف از این کار افزایش دوام و طول عمر مواد پلاستیکی در محیط‌های باز و شرایط انبارداری است.

کاربردها

افزودنی های آنتی اکسیدانی معمولاً برای تولید محصولات پلیمری ای استفاده می‌شوند که در معرض محیط های بیرونی قرار دارند، مانند مبلمان فضای باز، مصالح ساختمانی، قطعات خودرو و تجهیزات باغ. برای چنین قطعاتی هوازدگی می‌تواند موجب کاهش و افت خواص فیزیکی مانند استحکام کششی، کشیدگی و مقاومت در برابر ضربه گردد. به همین دلیل استفاده از آنتی اکسیدان ها در تولید این‌گونه مواد پلیمری ضروری است.

امروزه انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها وجود دارند. دو مورد از معروف‌ترین آنها آنتی ‌اکسیدان 168 و 1010 هستند. آنتی اکسیدان 168 معمولاً برای افزایش پایداری مواد پلاستیکی در برابر حرارت در حین فرایند تولید استفاده می‌شود و آنتی اکسیدان 1010 برای بهبود پایداری محصول در شرایط محیط بیرونی و انبارداری، مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً این دو آنتی اکسیدان به صورتی ترکیبی استفاده می‌شوند.

توجه: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنتی اکسیدان ها و یا خرید آنتی اکسیدان 1010 و 168 می‌توانید به وب سایت رادمان شیمی مراجعه نمایید.

فواید آنتی اکسیدان ها

طول عمر بیشتر محصول: افزودن مواد افزودنی آنتی اکسیدان باعث دوام بیشتر مواد پلاستیکی بازیافتی می‌شود که منجر به افزایش طول عمر محصول می‌شود.

مقرون به صرفه: استفاده از افزودنی های آنتی اکسیدانی برای پلاستیک های بازیافتی، نیاز به پلاستیک های نو را کاهش می‌دهد. این امر به کاهش هزینه ها و ارتقای پایداری محصول نهایی کمک می‌کند.

مزایای زیست محیطی: استفاده از آنتی اکسیدان ها به ترویج استفاده از پلاستیک های بازیافتی کمک می‌کند، در نتیجه موجب کاهش استفاده از پلاستیک های نو و انتشار کربن می‌شود.

حفاظت از محصولات: افزودنی های آنتی اکسیدان از محصولات پلاستیکی در برابر تغییر رنگ، گچی شدن، ترک خوردن و سایر اشکال تخریب ناشی از عوامل محیطی محافظت می‌کنند.

مواد افزودنی بازیافت مواد پلیمری و بازیافت پلاستیک ها کدام‌اند؟

3. افزودنی کمک فرایند برای پلاستیک های بازیافتی

افزودنی‌های کمک فرایند در طول فرایند تولید به پلاستیک‌های بازیافتی اضافه می‌شوند تا کیفیت، کارایی و خروجی آنها را بهبود یابد. این افزودنی ها خواص فیزیکی و مکانیکی پلاستیک های بازیافتی را افزایش می‌دهند و آنها را برای کاربردهای مختلف مناسب تر می‌کند.

کاربردها

مواد افزودنی کمک فرایند معمولاً برای تولید محصولات پلاستیکی بازیافتی ای استفاده می‌شوند که خواص مکانیکی بالایی نیاز داشته باشند. به عنوان مثال خواصی نظیر: مقاومت در برابر ضربه، استحکام کششی و قابلیت ازدیاد طول. این‌گونه محصولات معمولاً شامل قطعات خودرو، کالاهای مصرفی، مواد بسته بندی و مصالح ساختمانی می‌شوند.

فواید افزودنی کمک فرایند

بهبود جریان پذیری: افزودنی های کمک فرایند جریان‌پذیری پلاستیک های بازیافتی را در طول فرایند بهبود می‌بخشند که این امر منجر به خروجی بالاتر و کیفیت بهتر محصول می‌شود.

کاهش زمان فرایند تولید: استفاده از افزودنی های کمکی فرایند، زمان تولید پلاستیک های بازیافتی را کاهش می‌دهد که باعث افزایش کارایی و کاهش هزینه های تولید می‌شوند.

بهبود کیفیت محصول: این نوع افزودنی خواص فیزیکی و مکانیکی پلاستیک های بازیافتی مانند مقاومت در برابر ضربه، استحکام کششی و ازدیاد طول را بهبود می‌بخشد که منجر به کیفیت بالاتر محصول می‌شود.

کاهش هزینه: استفاده از افزودنی های کمکی فرایند می‌تواند با افزایش خروجی و کاهش زمان فرایند تولید، هزینه کلی تولید را کاهش دهد.

منبع:

europlas.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا