آموزش صنعتیاخبار

کارخانه ساخت برد الکترونیکی

برد‌های الکترونیکی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های صنعت الکترونیک هستند‌، تمامی محصولات الکترونیکی از برد الکترونیکی برای انجام پردازش‌ها و ارائه‌ی دستورات به قسمت‌های مختلف محصول استفاده می‌کنند‌. معمولا برای ساخت برد‌های الکترونیکی نیازمند ارتباط با چند بیزینس مختلف هستیم که هر کدام قسمتی از ساخت برد را برعهده می‌گیرند‌. در این بین شرکت‌هایی وجود دارند که تمامی مراحل طراحی تا تولید برد را انجام می‌دهند به این شرکت‌ها کارخانه ساخت برد الکترونیکی می‌گوییم‌. در ادامه‌ی این مقاله با روند تولید برد الکترونیکی در کارخانه ساخت برد الکترونیکی آشنا می‌شویم‌.

کارخانه ساخت برد الکترونیکی چیست‌؟

همانطور که گفتیم شرکت‌هایی که تمامی مراحل طراحی و ساخت برد‌های الکترونیکی را انجام می‌دهند را کارخانه ساخت برد الکترونیکی می‌نامیم‌. این شرکت‌ها مراحل مختلف ساخت برد الکترونیکی را به صورت صفر تا صد انجام می‌دهند و برای انجام مراحل ساخت برد الکترونیکی تیم‌های متخصصی دارند‌. مراحل تولید در کارخانه ساخت برد الکترونیکی شامل طراحی اولیه برد‌، بررسی DFM فایل طراحی شده‌، تولید PCB‌، تامین قطعات الکترونیکی‌، مونتاژ برد الکترونیکی‌ و انواع لحیم کاری برد الکترونیکی‌ و کنترل کیفی برد از نظر ظاهری و عملکردی است‌.

اگر تا به حال پروژه‌ی ساخت برد الکترونیکی را انجام داده باشید باید بدانید که ساخت برد‌های الکترونیکی شامل مراحل مختلفی است‌. شما برای انجام این پروسه به صورت برون سپاری به شرکت‌های مختلف باید مسیر سختی را طی کنید تا برد الکترونیکی‌ای سالم و با عملکرد قابل قبول تولید شود‌. کارخانه ساخت برد الکترونیکی تمامی این مراحل را در یک شرکت انجام می‌دهد و شما نیازی نیست خود را درگیر مراحل مختلف ساخت برد‌های الکترونیکی کنید‌. همین موضوع باعث شده تا انتخاب کارخانه ساخت برد الکترونیکی به عنوان تولید کننده‌ی برد‌، یک انتخاب عاقلانه و بسیار به صرفه محسوب شود‌.

مراحل تولید برد‌های الکترونیکی در کارخانه ساخت برد الکترونیک

کارخانه‌های تولید برد الکترونیکی تمامی مراحل تولید برد را با هماهنگی با دیگر واحد‌ها انجام می‌دهند و برای همین زمان و هزینه‌های بررسی برد کاهش پیدا می‌کند‌. پروسه‌ی تولید برد در کارخانه ساخت برد الکترونیکی به شرح زیر است‌.

کارخانه ساخت برد الکترونیکی

طراحی برد الکترونیکی

 

طراحی برد الکترونیکی اولین اقدام عملی برای تولید برد است‌. پس از آنکه عملکرد مورد انتظار و ویژگی‌های برد الکترونیکی را برای طراحان توضیح دادید‌، طراحی توسط یک متخصص طراحی برد آغاز می‌شود‌. طراحی برد الکترونیکی با استفاده از نرم افزار‌های طراحی برد الکترونیکی انجام می‌شود‌. برای دریافت اطلاعات درباره‌ی بهترین نرم افزار‌های طراحی برد الکترونیکی به لینک زیر مراجعه کنید‌: https://avandelectronic.com/blog/the-best-electronic-board-design-software/

بررسی فایل طراحی شده‌ی برد الکترونیکی

بعد از طراحی فایل برد بررسی می‌شود این بررسی به کمک کارشناسان مونتاژ و تولید pcb انجام می‌شود تا از قابلیت تولید برد الکترونیکی مطمئن شوند‌. در بررسی برد تمامی جوانب فایل برد را می‌سنجد و از امکان تولید برد اطمینان حاصل می‌کنند‌. به این مرحله بررسی DFM می‌گویند‌. می‌توانید بررسی DFM را در گوگل جستجو کرده و با مراجعه به سایت آوند الکترونیک به صورت کامل با بررسی DFM و پارامتر‌های مورد بررسی آن آشنا شوید‌.

تولید PCB

در این مرحله برد مدار چاپی (PCB) تولید می‌شود و سیم کشی‌های مسی برد انجام می‌شود‌. برد مدار چاپی وظیفه‌ی نگهداری قطعات الکترونیکی و ایجاد ارتباط الکتریکی بین آن‌ها را برعهده دارد‌. تولید PCB یک فرآیند بسیار حساس و پیشرفته است و برای انجام آن به دستگاه‌های فوق پیشرفته و دانش بالایی نیاز داریم‌. برای اطلاع از نحوه‌ی ساخت PCB روی لینک کلیک کنید و مقاله‌ی روش تولید PCB را مطالعه کنید‌: https://avandelectronic.com/blog/pcb-production-method/

تامین قطعات الکترونیک

مرحله‌ی بعدی که در برخی مواقع همزمان با تولید برد مدار چاپی انجام می‌شود‌، تامین قطعات الکترونیکی نام دارد‌. در این روند همانطور که از نامش مشخص است قطعات الکترونیکی مورد نیاز برد الکترونیکی تامین می‌شود‌. تامین قطعات بخش بسیار مهمی از روند تولید برد است که در کارخانه ساخت برد الکترونیکی اتفاق می‌افتد‌. کیفیت قطعات تاثیر مستقیمی بر عملکرد و طول عمر برد دارد‌.

برد الکترونیکی

مونتاژ برد الکترونیکی

مونتاژ برد الکترونیکی مهم‌ترین مرحله‌ی تولید برد الکترونیکی است‌. در مونتاژ برد الکترونیکی قطعات الکترونیکی روی برد مدار چاپی قرار می‌گیرند و به PCB لحیم می‌شوند‌. برد‌های الکترونیکی بر اساس نوع مونتاژ به ۲ دسته‌ی برد‌های SMD و DIP دسته‌بندی می‌شوند که هر کدام به روش متفاوتی برای مونتاژ نیاز دارند‌. انتخاب نوع برد که کدام یک از مدل‌های SMD یا DIP باشد با توجه به نوع برد و کارکرد آن مشخص می‌شود‌. در کارخانه ساخت برد الکترونیکی روند مونتاژ برد به صورت اتوماتیک انجام می‌شود تا مونتاژ با کیفیت بالا‌تر و سرعت بیشتری انجام شود‌.

مونتاژ برد SMD

برد‌های SMD برد‌هایی هستند که قطعات آن‌ها دارای پایه‌های کوتاهی هستند و روی سطح برد لحیم می‌شوند‌. مونتاژ این برد‌ها نیازمند تکنولوژی پیشرفته‌ای است و معمولا به صورت اتوماتیک انجام می‌شود‌. در مونتاژ SMD ابتدا قسمت‌هایی از PCB که قطعات الکترونیکی قرار می‌گیرند را به خمیر قلع آغشته می‌کنند و سپس قطعات را روی سطح برد جایگذاری می‌کنند و پس از آن به سراغ لحیم کاری می‌روند‌. در فرآیند لحیم کاری به وسیله‌ی دستگاه‌های مخصوصی به برد گرما می‌دهند تا خمر قلع زیر قطعات ذوب شود و قطعات به برد متصل شوند‌.

مونتاژ برد DIP

قطعات در مونتاژ DIP دارای پایه‌های بلند هستند و این پایه‌ها از حفره‌های تعبیه شده روی برد عبور می‌کند و در سمت دیگر لحیم می‌شود‌. در مونتاژ برد DIP ابتدا پایه‌ی قطعات الکترونیکی را از حفره‌های برد عبور می‌دهند و سپس اقدام به لحیم کردن پایه‌ی قطعات می‌کنند تا اتصال قطعه و برد برقرار شود‌.

کنترل کیفی برد‌های الکترونیکی

با اتمام روند مونتاژ برد‌های الکترونیکی ساخته شده‌اند و می‌توانند تحویل مشتری شوند اما در کارخانه ساخت برد الکترونیکی برد‌ها پس از اتمام مونتاژ به واحد کنترل کیفی ارجاع داده می‌شوند‌. در واحد کنترل کیفی برد‌ها را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند مطابق با فایل طراحی شده‌ی برد هستند و استاندارد‌های جهانی در آن‌ها رعایت شده است‌. در ادامه توضیحی درباره‌ی بررسی عملکردی و ظاهری برد الکترونیکی می‌دهیم‌.

کارخانه ساخت برد الکترونیکی

بررسی عملکردی برد الکترونیکی

در بررسی عملکردی برد‌های الکترونیکی به برد جریان الکتریکی وارد می‌کنند و مطمئن می‌شوند که قطعات مطابق با هدف برد کار می‌کنند یا خیر‌. این بررسی با دستگاه اسیلوسکوپ انجام می‌شود‌. با انجام بررسی عملکردی از سلامت قطعات و ترک کشی برد مطمئن می‌شویم‌.

بررسی ظاهری برد‌های الکترونیکی

یکی دیگر از مراحل بررسی برد‌های الکترونیکی بررسی ظاهری آن‌ها است‌. بررسی ظاهری برد در کارخانه ساخت برد الکترونیکی توسط تکنولوژی پیشرفته‌ی بازرسی خودکار نوری انجام می‌شود‌. در بررسی ظاهری برد کیفیت لحیم کاری‌، ظاهر قطعات الکترونیکی‌، محل قرارگیری قطعات الکترونیکی و‌… مورد بررسی قرار می‌گیرد‌. در بازرسی خودکار نوری برد تولید شده با فایل برد مرجع و استاندارد‌های IPC تطابق داده می‌شود تا از درست انجام شدن مونتاژ برد الکترونیکی اطمینان حاصل کنیم‌.

کارخانه ساخت برد الکترونیکی‌؛ بهترین انتخاب برای تولید برد‌های الکترونیکی

در این مقاله با کارخانه ساخت برد الکترونیکی و مزیت‌هایی که دارد آشنا شدیم‌. همچنین دانستیم که روند تولید برد در کارخانه ساخت برد الکترونیکی چگونه است‌. آوند الکترونیک یکی از کارخانه‌های ساخت برد الکترونیکی معتبر است که با در اختیار داشتن واحد‌های مجزا و پیشرفته تمامی مراحل تولید و ساخت برد الکترونیکی مد نظر شما را از طراحی تا کنترل کیفی برای شما انجام می‌دهد‌. شما می‌تواند با مراجعه به سایت آوند الکترونیک از خدماتی که آوند در اختیار شما قرار می‌دهد مطلع شوید و با خیالی آسوده پروژه‌های تولید برد خود را به آوند الکترونیک بسپارید‌.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا