آموزش صنعتیاطلاعات صنعت

چقدر از دستگاه تراشکاری می‌دانید؟

در تمام طول تاریخ بشریت توجه خاص انسان به خلق و ابداع ابزار برای راحتی و آسایش خود غیر قابل چشم پوشی بوده و این علاقه در قالب‌‌ ساخت تجهیزات مورد نیاز در حوزه‌های مختلف نمود پیدا کرده است. به عنوان مثال؛ در حوزه صنعت با اختراع ابزار آلاتی نظیر دستگاه تراش و همچنین پیشرفت روز افزون این اختراعات تمایل بیشتری جهت راه‌ اندازی کارگاه تراشکاری شکل گرفته است. چرا که با این دستگاه قادر به ساخت و فرم دهی به تمام قطعات در انواع جنس ها و خلق قطعات کاملا جدید خواهید بود.

به طور کلی تراشکاری چیست؟ تراشکاری شکلی از ماشین کاری با فرآیند حذف یا برش بخش ناخواسته از قطعه برای شکل دهی به آن است. در تراشکاری با استفاده از لبه برنده یا ابزار تراش، سطوح داخلی و خارجی قطعات فلزی یا غیر فلزی با سرعت و عمق مشخص شیار داده شده و سپس براده‌برداری می شود. ابزار انجام این کار دستگاه تراش (lathe) است که نقش مهم و کاربردی در صنعت داشته و جزء بی بدیل ساخت و توسعه قطعات صنعتی به شمار می‌آید. بعدها دستگاه‌های تراش دستی، اتوماتیک و هوشمند انگیزه تولید دستگاه‌های سی ان سی را ایجاد کردند.

اجزاء و ساختار دستگاه تراشکاری

برای شناخت بهتر هر دستگاهی باید از ساختار و اجزای آن مطلع و با نحوه کارکرد آن آشنا بود. دستگاه‌های تراشکاری هم مانند دیگر دستگاه‌های صنعتی از اجزای ضروری تشکیل شده‌اند. از جمله اجزای مهم دستگاه تراش رومیزی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سه نظام و چهار نظام تراشکاری: از اجزای مهم دستگاه‌های تراش هستند که برای نگهداری قطعه مد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرند. سه نظام‌ها از 3 فک و معمولاً برای نگهداری قطعه دوار و چهار نظام از 4 فک برای نگهداری قطعه غیر دوار تشکیل شده‌اند.
  • اسپیندل: محور دوار دستگاه تراش است که سه نظام و یا چهار نظام به آن متصل می شود و قطعه کار مورد نظر را به گردش در می آورد.
  • گیربکس: وظیفه کنترل سرعت و گشتاور خروجی اسپیندل را بر عهده دارد. در دستگاه های تراش غالبا دو گیربکس وجود دارد یکی برای اسپیندل و دیگری برای مجموعه پیشروی اتوماتیک و پیچ بری تعبیه شده است.
  • ریل: ریل دستگاه تراشکاری محلی است که مجموعه ساپورت و همچنین مرغک بر روی آن حرکت می کند. ریل های دستگاه تا حد بالایی سخت کاری شده و از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. جنس پایه ها و ریل دستگاه آلیاژی معمولاً از چدن ساخته می‌شود.
  • مجموعه ساپورت: این مجموعه متشکل از ساپورت طولی برای روتراشی، ساپورت فوقانی و ساپورت عرضی برای پیشانی تراشی و مخروط تراشی بوده و به وسیله دست قابل کنترل و افزایش بار است.
  • ابزار برشی: معمولاً از الماس تراشکاری برای برش قطعات استفاده می‌شود و بر اساس وظیفه الماس تراشکاری، شکل آن نیز متفاوت خواهد بود.
  • دستگاه مرغک: برای تراشکاری قطعه‌های بلند و همچنین سوراخکاری و لنگ تراشی از مرغک استفاده می‌شود.
  • بدنه یا شاسی: دستگاه تراشکاری تماماً بر روی شاسی سوار می‌شود. توجه شود که دستگاه‌هایی که محورهای بلندی دارند، می‌بایست شاسی محکم‌تر و مقاوم‌تری داشته باشند.

این اجزاء در کنار یکدیگر فعالیت کرده و باعث فرم دهی به قطعات می‌شوند. پس از ثابت شدن قطعه کار درون دستگاه تراشکاری، دستگاه حول شفت شروع به چرخش دورانی می‌کند. حرکت دورانی قطعه با وارد آوردن فشار به الماس تراشکاری باعث فرم دهی به قطعه مورد نظر و در نتیجه تولید محصول نهایی خواهد شد.

 

کاربرد و قابلیت‌های دستگاه تراشکاری

دستگاه‌های تراشکاری برای برش انواع قطعات در جنس‌های چدن، فولاد آلیاژی، سنگ، پلاستیک، پلیمر به کار می‌روند. از دستگاه تراشکاری معمولا برای ساخت قطعات استوانه‌ای شکل و یا مخروطی از جمله شفت، پیچ، قطعات مدور و… استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از قابلیت‌های دستگاه تراش اشاره خواهیم کرد:

  • کف تراشی: برش با هدف کاهش طول قطعه در ابتدا و انتهای آن را کف تراشی یا پیشانی تراشی می‌نامند.
  • روتراشی: رایج‌ترین قابلیت دستگاه تراشکاری و به معنای تراشیدن و براده برداری سطوح خارجی قطعه مورد نظر
  • برقو زنی: نصب برقو به جای مرغک و افزایش قطر حفره ایجاد شده در ابتدا و یا انتهای قطعه
  • داخل تراشی: ایجاد دندانه، افزایش قطر داخلی قطعه
  • مخروط تراشی: تراشیدن قطعه به صورت مخروطی مثل مرغک دستگاه
  • پیچ تراشی: تراش قطعه به صورت رزوه دار مانند پیچ
  • سوراخکاری: ایجاد حفره و سوراخ بر ایتدا و انتهای کار
  • آج زنی: ایجاد آج به صورت عمود بر قطعه بر روی قسمتی که به وسیله دست حفظ می‌شود، با هدف افزایش اصطکاک و جلوگیری از سُر خوردن قطعه
  • لبه زنی: از بین بردن لبه‌های تیز قطعات و زاویه دار کردن آنها
  • شیار زنی: ایجاد شیار در امتداد طول قطعه مورد نظر
  • فرم دهی: ایجاد فرم و شکل مورد نظر با فشردن کانتور بر روی قطعه
  • برشکاری: همان روش شیار زنی است این بار با عمق بیشتر

کاربرد دستگاه تراشکاری با توجه به نوع آنها متفاوت خواهد بود، برای مثال؛ دستگاه تراشکاری رومیزی برای کار بر روی جواهرات، قطعات تزئینی و به طور کلی حکاکی روی سطوح مختلف کاربرد دارند.

به طور کلی دستگاه تراشکاری از جمله دستگا‌هایی است که امکان تهیه اجزای آن به صورت مجزا و در نهایت سر هم کردن آن وجود دارد؛ اما مسئله مهم تهیه این اجزا به صورت یکجا و بدون دردسر از فروشگاه‌های قابل اطمینان است. با توجه به گسترش استفاده از ابزار تراشکاری در صنایع بزرگ و مادر و همچنین تحریم ایران، برندهای مختلفی از ابزار تراشکاری وارد کشور می‌شوند که متاسفانه برخی از آنها کیفیت لازم برای استفاده را ندارند. از این رو پارتینه، بزرگترین بازار آنلاین صنعتی در ایران و با هدف بهبود خدمت رسانی و ارائه بهترین تجهیزات صنعتی راه اندازی شد. فروشگاه بزرگ پارتینه عرضه کننده انواع دستگاه تراشکاری و قطعات دستگاه تراش از جمله؛ اسپیندل، مرغک، 3 نظام و 4 نظام با مناسب‌ترین قیمت‎ و کیفیت در خدمت خریداران و سازندگان دستگاه‌های تراش و cnc است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا