دسته‌بندی نشده

معرفی انواع دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته (به انگلیسی: cctv) یکی از سیستم های نظارتی است که اگر در کنار دزدگیر اماکن از آنها استفاده کنید می توانید تا حد زیادی امنیت محیط خود را نیز تامین کنید. این دوربین ها دسته ای از انواع دوربین هستند که برای نظارت بر اماکن خصوصی و عمومی مورد استفاده قرار گرفته و امکان تصویر برداری 24 ساعته و همچنین امکان مشاهده لایو فیلم های ضبط شده را دارند. اما بنظر شما تمامی مدل های دوربین مدار بسته کاربری و عملکرد یکسانی دارند؟ اجازه دهید برای مشخص شدن موضوع از شما یک سوال بپرسم. بنظرتان دوربینی که با نام بی بی کم به فروش می رسد و در منازل برای کنترل و نظارت بر فرزندان استفاده می شود از نظر شکل ظاهری، تکنولوژی های به کار رفته و… شبیه به دوربین مدار بسته ای است که بر سر چهار راه ها و بزرگراه ها برای کنترل ترافیک و تردد استفاده می شود؟ یا اینکه دوربینی که در فضای داخلی شرکت ها برای نظارت بهتر بر حسن انجام وظیفه کارمندان مورد استفاده قرار می گیرد، با دوربین مدار بسته ای که برای نظارت بر محوطه بیرونی خانه های تابستانی استفاده می شود از نظر امکانات و ویژگی ها کاملا برابر است؟ مشخص است که پاسخ این سوال خیر است. دوربین ها انواع و مدل های متنوع ای دارند که هر کدام را برای استفاده در موقعیت به خصوصی مناسب کرده است. در ادامه این مطلب میخواهیم در مورد انواع دوربین مدار بسته باهم صحبت کنیم.

انواع دوربین مدار بسته

وقتی صحبت از انواع دوربین مدار بسته به میان می آید باید بگوییم که دوربین ها را به دسته های متنوع ای و از جهات مختلفی می توان تقسیم کرد و در واقع انواع دوربین ها کاملا وابسته به این موضوع است که از چه نظر می خواهیم آنها ها را دسته بندی کنیم. در حالت کلی دوربین ها را می توان از نظر شکل ظاهری دوربین مدار بسته ، نوع لنز دوربین، کیفیت تصویر برداری دوربین، تکنولوژی ارسال تصاویر دوربین و همچنین قابلیت ها و ویژگی هایی که در ساخت آن به کار رفته شده، دسته بندی کرد که در ادامه تلاش میکنیم در مورد هر یک از این دسته بندی ها را توضیح دهیم. همچنین لازم به ذکر است که هر کدام از این دسته ها خودشان نیز شامل انواع گوناگونی از دوربین مدار بسته  می شوند که در ادامه به معرفی آنها نیز خواهیم پرداخت.

انواع دوربین مدار بسته از نظر شکل ظاهری

دوربین مدار بسته از نظر شکل ظاهری به دسته های متنوع ای تقسیم می شود که محبوب ترین آنها عبارتند از:

دوربین دام: این مدل از دوربین ها نیم دایره ای شکل و شبیه به یک گنبد می باشند. علت نام گذاری آنها به دام هم دقیقا همین شکل ظاهری آنها است. چراکه کلمه dome به معنای گنبد می باشد. جنس بدنه بیشتر مدل های این دوربین مدار بسته پلاستیک بوده و از طرفی چون نیم دایره ای است، مناسب نصف در سقف و یا کنج دیوار می باشد دقیقا همین ویزگی ها نیز این دوربین را برای استفاده در فضاهای داخلی و مسقف مناسب نموده است.

دوربین بولت: دوربین مدار بسته بولت که آن را بالت نیز می نامند به انگلیسی Bullet نوشته می شود که به معنای گلوله می باشد. علت این نام گذاری نیز شکل ظاهری دوربین است که شبیه به فشنگ تفنگ می باشد. بدنه این دوربین ها معمولا در برابر ضربه بسیار مقاوم بوده و معمولا از تکنولوژی ip67 پشتیبانی می کنند که به معنای مقاومت بالای دوربین مدار بسته در برابر قطرات آب و گرد و غبار است. همین ویژگی ها هم است که این مدل از دوربین را معمولا برای استفاده از فضاهای بیرونی مثل محوطه بیرونی منازل مسکونی و اماکن اداری و یا مراکز خرید مناسب کرده است.

دوربین مدار بسته اسپید دام: این دوربین ها نسل پیشرفته تری از دوربین های دام هستند. از نظر ابعاد و جسه بسیار بزرگتر از سایر مدل هایی که بالاتر در موردشان صحبت کردیم هستند و از نظر کیفیت تصویر برداری دقت بسیار بالایی دارند تا جایی که در بیشتر مدل ها می توانید زوم ده برابری را بدون اندک افتی در کیفیت تصویر تجربه کنید. لنز به کار رفته در این دوربین مدار بسته اصطلاحا وریفوکال نام داشته و امکان چرخش 360 درجه و 180 درجه در محور افق و عمود را دارند. از این دوربین ها معمولا برای نظارت بر محیط های وسیع استفاده می شود و کارایی چندانی در محیط های کوچک ندارند. بیشترین موارد مصرف دوربین مدار بسته اسپید دام بزرگراه ها و آزاد راه ها به منظور کنترل تردد و ترافیک است.

انواع دوربین مدار بسته از نظر تکنولوژی ساخت

دوربین مدار بسته از نظر تکنولوژی ساخت(تکنولوژی و روشی که به کمک آن تصاویر ضبط شده را منتقل می کند) به دو مدل پرطرفدار دوربین آنالوگ و دوربین تحت شبکه که به آن دوربین ip نیز میگویند، تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت. البته خود دوربین آنالوگ نیز به چند دسته تقسیم می شود.

دوربین مدار بسته آنالوگ: این تکنولوژی اولین نسل از تکنولوژی های به کار گرفته شده در سیستم های نظارتی است و دوربین هایی که با تکنولوژی آنالوگ ساخته شده اند ساز و کار بسیار ساده ای دارند. این دوربین مدار بسته با کمک یک حسگر الکترونیکی، تصاویر را دریافت کرده و آن‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. سیگنال‌های دریافتی نیز به کمک کابل کواکسیکال منتقل می‌شوند . مشکل اصلی این تکنولوژی این است که کابل های کواکسیکال نمی‌توانند سیگنال‌های  ویدئویی را در مسافت  بیش از ۱۰۰ متر ارسال کنند و تصویر دوربین مدار بسته بعد از عبور از ۱۰۰ متر افت کیفیت پیدا می کند.

دوربین تحت شبکه: دوربین تحت شبکه که به آن دوربین ip نیز می گویند، نسل پیشرفته ای از انواع دوربین مدار بسته است که به منظور رفع ایرادات تکنولوژی آنالوگ خلق شده است. به این صورت که در این دوربین ها برای ارسال سیگنال از کابل اترنت استفاده می کنند و همین موضوع نیز موجب حفظ کیفیت فیلم ارسالی دوربین مدار بسته در مسافت های طولانی می شود. دوربین های Ip اغلب برای پروژه‌های بزرگ و حساس مناسب تر هستند و البته نصب آنها نیاز دقت بیشتری را می طلبد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا