اخبارآموزش صنعتی

محصولات فشار ضعیف زیمنس

محصولات فشار ضعیف زیمنس، کلیدهایی هستند که برای مدارهایی با ولتاژ 600 ولت یا کمتر مناسب می باشند. یکی از متداول ترین قطع کننده های مدار فشار ضعیف هوا، کلید های مدار قالب بندی شده است.

یک مدار را می توان با استفاده از قطع کننده مدار با حرکت دستی دسته عملیاتی به موقعیت ON یا OFF قطع یا وصل کرد. همه بریکرها، به استثنای موارد بسیار کوچک، ارتباطی بین دسته عملیاتی و کنتاکت‌ها دارند که بدون در نظر گرفتن سرعت حرکت دسته کار، امکان ایجاد سریع (عمل کنتاکت با شکست سریع) را فراهم می‌کند. دسته نیز طوری طراحی شده است که در شرایط اتصال کوتاه یا اضافه بار نمی توان آن را بسته نگه داشت. اگر مدارشکن تحت یکی از این شرایط باز شود، دسته به حالت بدون تریپ می رود. موقعیت بدون تریپ در میانه راه بین موقعیت های ON و OFF است و تا زمانی که دستگیره به حالت OFF فشار نیاید و تنظیم مجدد شود، نمی توان آن را دوباره بست.

هنگامی که جریان عبوری از یک مقدار از پیش تعیین شده تجاوز کند، یک قطع کننده مدار به طور خودکار خاموش می شود. در جریان‌های پایین‌تر، قطع خودکار مدارشکن با استفاده از دستگاه‌های خاموش کننده حرارتی انجام می‌شود. المان‌های تریپ حرارتی از یک عنصر دو فلزی تشکیل شده‌اند که می‌توان آن را کالیبره کرد تا گرمای جریان معمولی که از آن عبور می‌کند باعث انحراف آن نشود. جریان غیرعادی زیاد، که می تواند ناشی از اتصال کوتاه یا شرایط اضافه بار باشد، باعث انحراف عنصر و قطع اتصالی می شود که قطع کننده مدار را بسته است.

محصولات فشار ضعیف زیمنس

لیست محصولات فشار ضعیف زیمنس

کنتاکتور زیمنس :

کنتاکتور زیمنس (Contactor) یک وسیله کنترلی الکترومکانیکی است که برای ایجاد یا قطع ارتباط بین بار و منبع تغذیه استفاده می ‌شود. استفاده از کنتاکتور شبیه به رله است. اما دستگاه مورد استفاده برای کاربردهایی با جریان بالاتر به عنوان کنتاکتور و دستگاه مورد استفاده در موارد جریان پایین ‌تر به عنوان رله شناخته می ‌شود.

کنتاکتور بر اساس کاربرد و بار متصل به تعداد کنتاکت‌های مختلفی دارد. به طور کلی، این کنتاکت‌ها در دو حالت «معمولاً باز» (Normally Open) یا NO و «معمولاً بسته» (Normally Closed) یا NC قرار می‌گیرند. متداول ‌ترین کاربرد کنتاکتور در استارتر است که برای روشن و خاموش کردن تجهیزاتی مانند موتور، ترانسفورماتور و غیره به کار می‌رود.

کنتاکتور، مشابه رله، یک سوئیچ کنترل شده الکتریکی است که برای قطع و وصل مدار قدرت استفاده می ‌شود، با این تفاوت که محدوده اندازه جریان در کنتاکتور بالاتر است. کنتاکتور توسط یک مدار (فرمان) کنترل می‌شود که سطح انرژی بسیار کمتری نسبت به مدار سوئیچینگ (قدرت) دارد.

کلید حرارتی زیمنس

کلید حرارتی زیمنس مخفف عبارت Motor Protection Circuit Breaker است. کلید حرارتی، قطع کننده های مدار ویژه ای هستند که برای محافظت از موتورهای الکتریکی در برابر اضافه بار، اتصال کوتاه، تحت ولتاژ، افت فاز و غیره طراحی شده اند.

اصولاً کلید حرارتی زیمنس نوعی از کلیدهای مدار شکن حرارتی مغناطیسی است که از موتور در برابر عیوب محافظت می کند. کلید های حرارتی برای سطوح مختلف ولتاژ در دسترس هستند، محدوده معمولی ولتاژها حدود 230 ولت تا 660 ولت است.

در عمل، انتخاب کلید حرارتی برای یک موتور الکتریکی خاص بر اساس جریان بار کامل موتور و حداکثر جریان اتصال کوتاه ممکن است. ویژگی منحصر به فرد MPCB این است که می تواند جریان های راه اندازی (هجومی) را بدون قطع شدن مدار تحمل کند.

محصولات فشار ضعیف زیمنس

کلید مینیاتوری زیمنس

کلید مینیاتوری زیمنس امروزه بحث ایمنی برق در ساختمان تحت قوانین مصوب سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام شده و بر آن تاکید شده است. به همین علت وسایل حفاظتی متنوعی برای تأمین امینت برق کشی ساختمانی و صنعتی مورد توجه قرار گرفته است.

فیوز یا کلید مینیاتوری یا MCB – Miniature Circuit Breaker یکی از این ابزارها است که ساختمان داخلی شبیه فیوز دارد. و به واسطۀ خصوصیات منحصر به فردی همچون قابل استفاده بودن بعد از هر بار قطع و قطع همزمان سه فاز کاربرد فراوانی دارند.

رنج جریانی تولید کلیدهای مینیاتوری به ترتیب عبارت است از ۱، ۲، ۴، ۶، ۱۰، ۱۶، ۲۰، ۲۵، ۳۲، ۴۰، ۵۰، ۶۳ و در بعضی برندها در رنج ۸۰، ۱۰۰ و ۱۲۵ آمپر که البته بسیار محدود هستند. لازم به ذکر است که تقریباً تمامی انواع کلید مینیاتوری موجود در بازار ایران برای مصارف برق با جریان AC تولید می ‌شوند و کلیدهای مینیاتوری برای مصارف برق با جریان DC بسیار کم و محدود است. کلیدهای مینیاتوری برای مصارف برق با جریان DC بیشتر در بخش‌های مخابراتی و الکترونیکی کاربرد داشته و در دسته بندی کلیدهای مینیاتوری خاص قرار می‌گیرند.

کلید اتوماتیک زیمنس

کلید اتوماتیک زیمنس یا کمپکت که به آن MCCB‌ که مخفف Molded Case Circuit Breaker است، می‌گویند،‌ در واقع تجهیزی برای قطع و وصل جریان و ولتاژ برق به صورت ایمن می‌باشد.

اصولا مساله قطع و وصل ایمن جریان برق از برقراری آن به مراتب مهم ‌تر و لازم توجه است. به این جهت به وسیله شرکت‌ های مختلف همواره راهکارهای به روز ارائه می ‌شوند. و در نهایت تولیدات مختلفی برای قطع و وصل جریان برق روانه بازار می ‌گردد.

بیمتال زیمنس

بیمتال زیمنس برای محافظت از موتورهای الکتریکی و یا مصرف کننده هایی که به کنتاکتور متصل شده، استفاده می شود. در صورت تغییر ولتاژ ورودی از سه فاز به دو فاز و یا جریان کشی بیش از حد، بی متال عمل کرده و فرمان قطع به کنتاکتور را میدهد. اساس کار این رله ها بر پایه اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز به کار رفته است. بی متال زیمنس یک تجهیز مطمئن برای محافظت از موتور های الکتیریکی می باشد.

تیغه فلزی جاسازی شده در بی متال (رله حرارتی) از دو فلز با ضریب انبساط متفاوت که معمولا از جنس (فولاد یا مس) بوده تشکیل می شود. این دو فلز به وسیله جوشکاری و یا پرس به هم متصل شده که در اثر جریان اضافه بار از رله گرم می شود و طول آنها افزایش می یابد و به سمت فلزی که ضریب انبساط طولی کمتری دارد خم می شود. این جابجایی باعث باز شدن کنتاکت ها و قطع مدار شده است. برای جلوگیری از جرقه و سوختگی محل اتصال و افزایش سرعت عملکرد بی‌متال از آهن‌ربا در بالا و پایین تیغه استفاده می ‌شود که نیروی مغناطیسی آن به بسته شدن سریع اتصال کمک می ‌کند.

کلید محافظ جان زیمنس

کلید محافظ جان زیمنس در دسته کلیدهای حفاظتی برقی قرار می گیرد که اشخاص و تجهیزات برقی را در برابر عوامل مختلف حفاظت می کند و مانع از بروز آتش سوزی و یا برق گرفتگی می شود. این کلیدها معمولاً در انواع و تیپ های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند.

کلید محافظ جان با نام RCD و RCCB که از کلمه Residual Current Circuit Breaker گرفته شده است، شناخته می شود. در حالت عادی در یک مدار الکتریکی جریان های رفت و برگشت با هم برابر است. در صورتی که بین سیم فاز و نول در مدارهای تکفاز اختلاف پتانسیلی وجود داشته باشد، این کلید وارد عمل می شود و مدار را قطع می کند.

وجود اختلاف در پتانسیل الکتریکی می تواند به دلیل اتصال بدنه دستگاه های الکتریکی باشد که به جای برگشتن برق از راه سیم نول، برق به درون دستگاه برمی گردد. به همین دلیل اصطلاحاً می گویند جریان نشت کرده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا