آموزش صنعتیاخبار

ماده اولیه آهن خالص چیست؟

امروزه آهن و فولاد عضو اصلی صنایع امروزی به شمار می آیند؛ زیرا به سبب آهن خام و سازگاری آن با تمامی مواد، شرایط محیطی و مواردی از این قبیل، محصولات و مقاطع مختلفی از آن تولید شده و مورد استفاده قرار گرفته است. حال باید گفت ماده اولیه آهن خالص در واقع سنگ معدنی آهن است که از معادن مخصوص استخراج می شود. این ماده یک کانی معدنی همراه با درصد زیادی اکسید آهن به شمار می آید که اکسید آهن نیز از ترکیب شیمیایی آهن و اکسیژن است.

سنگ معدنی آهن در سراسر جهان وجود دارد، اما بیشترین کشورهایی که از این ماده به مقدار بیشتری برخوردار می باشند، کشورهایی مانند استرالیا، چین، هند و برزیل هستند. استخراج این ماده نیز بسته به نوع معدن به شکل سنگ خرد شده یا پودر آهن انجام می گیرد. برای تولید آهن خالص از این ماده باید ناخالصی های آن را جدا کرد؛ زیرا سنگ آهن بسته به نوع کانی که در داخل آن وجود دارد، ناخالصی هایی را نیز دارد که باید از آن جدا شوند تا آهن خالص تولید شود.

از این رو برای حذف ناخالصی های سنگ آهن و تولید آهن خام، آن را در کوره های مخصوص همراه با مواد افزودنی سرباره مانند کک، آهک و … ذوب می کنند. در طی این فرآیند ناخالصی ها جدا شده و از بالای کوره ها خارج می شوند. مواد مذاب باقی مانده با خلوص 90 درصد به بالا برای ساخت مقاطع تخت، گرد و … نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

فایده ورق آهن در صنایع مختلف

ورق سیاه یا آهن یکی از ابتدایی ترین محصولاتی است که از آهن خالص تولید شده از استخراج سنگ آهن به دست می آید. در واقع پس از حذف ناخالصی های آهن، مواد مذاب از طریق فرآیند های شیمیایی و عملیات هایی مانند ریخته گری به شمش های منجمد، اسلب و سپس ورق های آهن یا سیاه تبدیل می شوند. علت نامگذاری سیاه برای این محصول تخت، به دلیل طی کردن فرآیند نورد گرم و دمای بسیار بالایی است که سبب ایجاد یک سطح زبر، رنگی کدر و سیاه برای آن می گردد.

با وجود این مشخصه باید گفت ورق سیاه فواید و مزیت های بسیاری را به خود اختصاص می دهد و یکی از مهم ترین مواد اولیه به خصوص در صنایع مهم کشور به شمار می آید. ابتدا بهتر است بدانید ورق آهن دارای بازه ابعادی متنوع تری نسبت به سایر ورق های فولادی می باشد. همچنین گرید ها یا آلیاژهای مختلفی را به خود اختصاص می دهد. هر آلیاژ نیز با داشتن عناصر و ترکیبات متفاوت، در یک صنعت به کار برده می شوند.

از دیگر فایده های ورق آهن در صنایع که می توان به آن اشاره کرد، قیمت مقرون به صرفه را در نظر بگیرید که یکی از اصلی ترین فاکتورهای خرید و فروش، تولید و مصرف می باشد. این محصول سیاه فولادی به علت تولید مستقیم از طریق آهن خالص قیمت مناسبی داشته و علاوه بر آن شامل مزیت های زیر می شود:

  • یکپارچگی ساختاری
  • داشتن استحکام کششی و نقطه تسلیم مناسب با هر آلیاژ
  • مقاومت در برابر حرارت، خوردگی، نیروهای مختلف فشاری، کششی، پیچشی
  • قابلیت انعطاف پذیری متناسب با گرید
  • قابلیت هایی مانند جوش پذیری، ماشین کاری، برشکاری و …
  • مستحکم سازی اتصالات
  • سازگاری با انواع شرایط محیطی

مشخصات ورق سیاه بهترین کارخانجات تولیدی

محبوبیت ورق آهن در صنایع مختلف به همراه قیمت مقرون به صرفه و سایر فواید ذکر شده در فوق سبب شده تا کارخانجات مختلفی در کشور به تولید این محصول بپردازند. 7 کارخانه اصلی و مطرح در تولید ورق سیاه با کیفیت ها، محدوده ابعادی و نحوه عرضه متفاوت فعالیت دارند که شامل شرکت های فولاد مبارکه، اکسین خوزستان، کاویان اهواز، فولاد گیلان، فولاد خرم آباد، نورد و لوله اهواز و فولاد خوزستان می باشند. در ادامه به بررسی مشخصات ورق سیاه برترین کارخانجات پرداخته ایم تا در زمان خرید و مصرف اطلاعات کافی در این باره داشته باشید:

ورق سیاه فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از برترین تولید کنندگان انواع ورق های فولادی از جمله ورق سیاه در خاورمیانه به شمار می آید. ورق سیاه فولاد مبارکه در بازه ضخامتی 2/1 تا 15 میلی متر، عرض های 650 تا 2000 میلی متر و بدون محدودیت طول به صورت رول تولید و عرضه می گردد.به طوری که قیمت ورق 4 میل این کارخانه همواره از اهمیت زیادی برای فعالان ورق های فولادی برخوردار بوده است.در این مجموعه با انواع کیفیت های معمولی، صنعتی و آلیاژی قابل سفارش هستند. کیفیت سطحی این فلزات بسیار مناسب و بالا بوده و از این رو قیمت آن کمی بالاتر از سایر کارخانجات تولیدی می باشد.

از کاربردهای ورق سیاه فولاد مبارکه نیز با داشتن استحکام کششی و خواص مناسب می توان به انواع مصارف ساخت و سازهای عمومی و صنعتی، ساخت انواع مخازن حمل و تحت فشار، نبشی، پروفیل، قوطی، سازه های سنگین، سقف و دیوار سازه، پل سازی، ساخت لوله های انتقال نفت و گاز، لوله سازی تأسیساتی، ساخت سایر ورق های فولادی و … اشاره داشت. همچنین بهتر است بدانید فرآیند تولید ورق سیاه از صفر تا صد (استخراج سنگ آهن تا تولید اسلب و ورق آهن) در واحد فولادسازی این مجموعه انجام می گیرد و همین موضوع سبب کیفیت بالای ساختاری و سطحی این فلزات شده است.

ورق اکسین

یکی دیگر از برترین تولید کنندگان ورق سیاه در کشور، کارخانه فولاد اکسین خوزستان می باشد. این مجموعه ورق سیاه را در بالاترین کیفیت سطحی ظاهری، با ابعاد دقیق، بهترین گریدها و به صورت ضخیم بار تولید می کند. ضخامت ورق اکسین در بازه 5 تا 100 میلی متر قرار داشته و به همین جهت این مجموعه محصولات خود را در ابعاد مشخص شده توسط خریداران، به صورت شیت های فابریک عرضه می نماید. در واقع برای خرید ورق سیاه اکسین اهواز باید ابعاد دقیقی از کاربرد نهایی خود را به کارشناسان یک شرکت فروش معتبر اعلام کرده تا در بازه زمانی مشخص فرآیند ساخت و تحویل آن صورت گیرد.

جالب است بدانید بسیاری از گریدهایی که در کارخانه اکسین تولید می شوند، در سایر کارخانجات قابلیت تولید ندارند. به طور مثال گریدهای مخصوص ورق سیاه که برای تولید لوله های انتقال گازهای سمی مورد استفاده قرار می گیرند، از آلیاژهای خاص می باشند که توسط کارخانه اکسین تولید می گردند. محصولات آهنی در این مجموعه در بازه عرضی 750 تا 2000 میلی متر و طول های متغیر از 1000 تا 4500 میلی متر عرضه می شوند و سطح آن ها بسیار صاف و بدون هیچ گونه موج و تخلخلی می باشد.

https://www.ahaninfo.ir/products/%D9%88%D8%B1%D9%82-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87/9-%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B2

ورق کاویان

در نهایت نیز به ورق سیاه شرکت فولاد کاویان اشاره داریم که یکی از قدیمی ترین تولیدکنندگان ورق سیاه ضخیم بار در کشور به شمار می آید. این مجموعه در نزدیکی شهر اهواز واقع شده است و همانند شرکت فولاد اکسین محصولات گرم را به صورت شیت های فابریک با محدوده ابعادی مشخصی تولید می کند.

از مشخصات فنی ورق سیاه کاویان می توان به تولید در بازه ضخامتی 8 تا 50 میلی متر، عرض های 650 تا 2000 میلی متر و طول های متغیر مطابق با سفارش مشتری اشاره کرد. البته بهتر است بدانید ورق سیاه کاویان در دو گرید اصلی معمولی و صنعتی تولید می شود. این گریدها با نام های اختصاری ST37 و ST52 شناخته می شوند و کیفیت سطحی آن ها نیز معمولی و قابل قبول است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا