اطلاعات صنعتآموزش صنعتی

فرایند تولید پروفیل به چه شکل انجام میشود؟

تمامی مقاطع تو‌خالی و فولادی در بازار آهن فروشان را پروفیل فولاد می‌نامند. امروزه از این متریال در صنعت ساختمان‌سازی و تولید خودرو به فراوانی استفاده می‌شود. پروفیل یکی از آشنا‌ترین مقاطع فولادی است که در ساختمان‌سازی کاربرد بسیاری دارد و در انواع باز و بسته مورد‌استفاده قرار می‌گیرد.

فرآیند تولید پروفیل به دو صورت مستقیم و غیر‌مستقیم انجام می‌گیرد که هر‌یک مزایا و ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد. در ادامه به بررسی دقیق فرآیند تولید پروفیل می‌پردازیم و چگونگی خرید خط تولید لوله پروفیل از ماز گروپ را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

پروفیل چیست؟

پروفیل که به نام نیم‌رخ یا رخ‌نما معرفی و شناخته می‌شود، مقاطعی با شکل ثابت و طول زیاد است که در صنعت ماشین‌سازی و ساخت‌و‌ساز به فراوانی کاربرد دارد. در‌حقیقت پروفیل یکی از مهم‌ترین عناصر قابل استفاده در صنعت ساخت‌و‌ساز به شمار می‌آید که در اشکال مربعی، مستطیلی، دایره‌ای و… تولید و عرضه می‌شود که هر‌یک کاربرد‌های منحصر‌به‌فردی دارند.

به‌طور‌کلی پروفیل در دو نوع صنعتی و ساختمانی در بازار موجود است. همانطور که از نام پروفیل ساختمانی مشخص است، در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارد. این نوع پروفیل اهمیت بسیاری دارد و از مهم‌ترین کاربرد‌های آن می‌توان به ساخت درب و پنجره، نرده راه پله، حفاظ تراس، نمای ساختمان، پوشش سقف، کرکره مغازه، لوازم ورزشی، ساخت پل و زیبا‌سازی شهر استفاده می‌شود. پروفیل‌های ساختمانی طی روش‌های زیر تولید می‌شوند:

  • نورد گرم: طی این فرآیند تولید پروفیل ساختمانی، نورد گرم شمش فولادی کاربرد دارد و محصول به دست آمده قوطی‌شکل است.
  • نورد سرد: این روش تشکیل‌شده از شکل دادن تعدادی ورق فولادی است که با استفاده از روش خم و پرس تولید می‌شوند. خوب است بدانید که پروفیل‌های ساختمانی تولید‌شده در این روش در کار‌های سبک ساختمانی نظیر ناودانی، تیر‌های تکیه‌گاه سقف کاذب و چارچوب درب‌های ساختمان به کار گرفته می‌شوند.  این نورد را می‌توان به نام اره سرد نیز معرفی کرد.
  • نورد مرکب: این روش از به‌هم پیوستن و ترکیب دو نورد سرد و گرم به وجود می‌آید.

پروفیل صنعتی یکی‌دیگر از انواع پروفیل است که در خط تولید لوله و پروفیل مشاهده می‌شود. این نوع پروفیل نسبت به پروفیل ساختمانی استفاده‌های تخصصی‌تری دارد و در صنایع مختلف نظیر خودرو‌سازی، تولید شاسی نفت‌کش و… استفاده می‌شود. شایان ذکر است که در پروفیل‌های صنعتی خصوصیات مکانیکی و الکتریکی سطح مقطع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

فرایند تولید پروفیل به چه شکل انجام میشود؟

فرآیند تولید لوله و پروفیل به چه صورت است؟

فرآیند تولید پروفیل نیازمند ورق‌های فولادی، آلومینیومی، گالوانیزه و… است. تفاوت در جنس این ورق‌ها موجب می‌شود که پروفیل‌ها به انواع مختلف تقسیم شوند. گام اول تولید پروفیل، تهیه مواد‌اولیه است. شایان ذکر است که منظور از مواد‌اولیه در اینجا همان ورق‌ها است. همانطور که گفتیم پروفیل ممکن است از ورق‌های مختلف تولید شود، اما بسیاری از پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی از ورق‌های فولادی تهیه می‌شوند. به‌طور‌کلی شما باید پیش از هر چیزی ورق‌های مورد‌نظر خود را به‌صورت کلاف خریداری نمایید. حال این کلاف‌ها باید برش بخورند که این امر توسط دستگاه‌های برش ورق و به‌صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام می‌گیرد. برای برش ورق‌ها، باید آن‌ها را به‌صورت کلاف روی قسمت کلاف‌گیر دستگاه برش قرار دهید. در این مرحله سر ورق‌ها با چرخش قسمت کلاف‌گیر، زیر غلتک‌ها قرار می‌گیرند تا صاف شوند. بلافاصله پس از صاف شدن، ورق‌ها با گیوتین برش داده می‌شوند و در‌نهایت به‌صورت نوار درمی‌آیند تا به مرحله بعدی و خط تولید فرستاده شوند.

در حال حاضر فرآیند تولید پروفیل به دو صورت مستقیم و غیر‌مستقیم انجام می‌گیرد که هر‌یک مزایا و معایب منحصر‌به‌فردی دارند.

فرآیند تولید مستقیم پروفیل

در این روش تولید پروفیل، نوار‌های فولادی به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به لوله شدن، تبدیل به قوطی می‌گردند. به عبارت دقیق‌تر نوار‌های فولادی پس از جوش سر‌و‌ته، وارد قسمت رول فرمینگ می‌شوند و در آن جا با پرس پیوسته، اضلاعی با زاویه نود درجه پیدا می‌کنند. حال دو لبه نوار که رو به بالا هستند و طی پرس به هم نزدیک شده‌اند، از طریق جوش ERW به یکدیگر متصل می‌شوند.

فرآیند تولید مستقیم پروفیل با مزایای مختلف همراه است که از مهم‌ترین و آشنا‌ترین آن‌ها می‌توان به زاویه‌های تیز، دقت ابعادی بالا، ثابت بودن خط جوش، کاهش انحنای سطح و برخورداری از کیفیت بالا نسبت به دیگر روش‌ها اشاره کرد. البته این فرآیند تولید پروفیل علاوه بر مزایای بسیار، معایبی نیز دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • افزایش استهلاک قالب‌ها
  • نیاز به دقت بالا در ماشین‌کاری و عملیات حرارتی
  • وجود قطر‌های متفاوت در محصول تولیدی
  • سرعت و راندمان پایین‌تر نسبت به فرآیند تولید مستقیم پروفیل
  • و…

فرآیند تولید غیر‌مستقیم پروفیل

در فرآیند تولید غیر‌مستقیم پروفیل، نوار فولادی در ابتدا به‌صورت لوله‌های درز‌دار درمی‌آید. حال این لوله‌ها طی چند مرحله تحت عملیات فرمینگ(پرس) و سایزینگ با قالب‌های متنوع قرار می‌گیرند تا تبدیل به قوطی شوند. لازم به ذکر است که قسمت سایزینگ دستگاه تولید پروفیل، قابلیت تعویض قالب را برای شما فرآهم می‌آورد. در‌نتیجه شما می‌توانید با یک دستگاه، پروفیل‌هایی با اندازه سطح مقطع متنوع تولید کنید.

در فرآیند تولید غیر‌مستقیم پروفیل، لوله‌ها به سه روش شکل‌دهی مرکزی، شکل‌دهی قطری و شکل‌دهی لبه‌ای طراحی و تولید می‌شوند. این روش همانند فرآیند تولید مستقیم پروفیل، با مزایا و معایب بسیاری همراه است که از مهم‌ترین و آشنا‌ترین این مزایا می‌توان به سرعت تولید بالا، راندمان بالا، ساخت و تولید ساده و سریع قالب، کاهش شکستن لبه‌های تیز و… اشاره کرد. در سمت دیگر مهم‌ترین معایب این فرآیند تولید پروفیل عبارتند از:

  • کیفیت پایین‌تر نسبت به روش مستقیم
  • دقت ابعادی کم‌تر
  • افزایش انحنای سطحی
  • ثابت و دقیق نبودن خط جوش
  • عدم دقت
  • و…

فرایند تولید پروفیل به چه شکل انجام میشود؟

 

استاندارد‌های تولید پروفیل

فرآیند تولید پروفیل با توجه به استاندارد‌های مختلف انجام می‌گیرد که برخی از مهم‌ترین و آشنا‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • ضخامت پروفیل: در کارخانه‌ها ضخامت‌های مختلفی از پروفیل تولید می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به 2، 2.5، 2.8، 3 و 3.8 اشاره کرد.
  • سایز: پروفیل در سایز‌های 10*20، 20*20، 20*30، 20*40، 30*30، 40*40، 40*80، 50*50، 70*70، 90*90 و… تولید و عرضه می‌شود و شما با توجه به نیاز خود می‌توانید اقدام به خرید نمایید.
  • طول: این محصول امروزه در دو طول 6 یا 12 متر تولید و روانه بازار می‌شود. البته در برخی از کارخانه‌ها شما می‌توانید طولی خارج از طول ذکر‌شده سفارش دهید.
  • و…

خرید خط تولید لوله و پروفیل از ماز گروپ

خط تولید لوله و پروفیل با نام خط تولید لوله درز‌دار معرفی و شناخته می‌شود و برای ساخت مقاطع تو‌خالی استوانه‌ای یا مکعبی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. متریال این خط تولید، ورق‌های فولادی با ضخامت‌های مختلف است. شرکت ماز گروپ روی تولید خطوط تولید با‌کیفیت در حد استاندارد‌های جهانی و استفاده از بهترین فرایند تولید پروفیل تمرکز دارد. دستگاه‌های تولید‌شده در این کارخانه، عمر مفید بالایی دارند و می‌توانند تا چند دهه در کارخانه شما فعال باشند. این مجموعه همچنین روی ارائه خدمات گسترده به مشتریان کار می‌کند با خرید خط تولید پروفیل و لوله از ماز گروپ، دغدغه‌ای در رابطه با سرویس‌دهی، خرید تجهیزات و لوازم جانبی و نیروی کار متخصص برای تعمیر و نگهداری دستگاه وجود ندارد. از مهم‌ترین خدمات پس از فروش ماز گروپ می‌توان به نصب و راه‌اندازی خط تولید لوله و پروفیل و تعمیر و نگهداری خط تولید لوله و پروفیل اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا