اطلاعات صنعتآموزش صنعتی

انواع عایق حرارتی و عایق صوتی در ساختمان سازی کدام اند؟

معرفی عایق حرارتی و عایق صوتی در ساختمان

معرفی عایق حرارتی و عایق صوتی در ساختمان

تغییرات دما و نفوذ صدا در بخش‌های مختلف ساختمان، از مشکلات رایج بناهای مسکونی می باشد و دردسرهای زیادی را ایجاد می کند و آسایش افراد را مختل می‌سازد. در سال‌های اخیر عایق‌های صدا یا آکوستیک توانسته اند تا حد زیادی این مشکلات را کاهش دهند. غالبا عایق‌بندی صوتی، توسط مصالح جاذب صدا و پنل‌های ویژه این کار صورت می‌گیرد که باعث آرامش بخشیدن به محیط زندگی می شود. علاوه بر این عایق های صوتی در ساخت اتاق‌های مخصوص و استودیوهای صدابرداری نیز بسیار موثر می باشند. کاربرد عایق‌های صدا در کف، سقف و دیوار بناها نیز متداول می باشد.

نوع دیگری از عایق‌ها، نمونه‌های مقاوم در برابر تغییرات دما هستند. این عایق ها با مقاومت حرارتی بالا، نقش بسزایی در پیشگیری از اتلاف انرژی دارند. نکته حائز اهمیت این است که عایق ‌های حرارتی، ساختمان را در فصول سرد سال گرم و در تابستان خنک نگه می‌ دارند.

PVC یکی از انواع عایق های چند منظوره ساختمانی می باشد که مصارف گوناگونی دارد. کاربرد این وسیله در موارد عایق‌کاری در برابر حرارت، صدا و رطوبت در سطح وسیعی مطرح می باشد. هم‌چنین در تهیه این ماده از فاکتورهای‌ آنتی‌باکتریال استفاده می‌کنند که تاثیر زیادی در حفظ بهداشت محیط زیست دارد.

کیفیت عایق ها در ساختمان سازی بسیار مهم است زیرا اگر عایق ها کیفیت لازم را نداشته باشند نمی توانند عملکرد مناسبی در ساختمان داشته باشند. ایران عایق با ارائه ی عایق های حرارتی و صوتی با کیفیت برای ساختمان سازی توانسته به یکی از شرکت های معتبر در زمینه ی عایق ساختمان فعالیت کند.

معرفی عایق حرارتی و عایق صوتی در ساختمان

عایق‌های حرارتی چه نقشی در حفظ انرژی دارند؟

سازندگان بناها قرن‌هاست که به شیوه‌های گوناگون در صدد عایق‌بندی ساختمان ها می باشند و موضوع تازه‌ای نیست. از به کار بردن گچ و سنگ و آجر در بناها و درزبندی سازه‌ها تا کاربرد پنجره‌های دوجداره عایق و پوشش تخصصی سقف‌ها، همه راه‌هایی برای ممانعت از تبادل ناخواسته انرژی می باشند. در این میان، متریال ویژه در قالب عایق‌های حرارتی، نقش بسیار مهمی در اجرای چنین پروسه‌ هایی دارد. در ادامه مطلب به معرفی انواع عایق های حرارتی و صوتی در ساختمان سازی خواهیم پرداخت.

انواع عایق های حرارتی و خواص متنوع آنها

در صنعت ساختمان سازی عایق‌های گوناگونی وجود دارند. موادی مانند پشم سنگ و پی‌وی‌سی که از شناخته ‌شده‌ترین عایق های حرارتی می باشند و به‌دلایل گوناگون کاربرد آنها در صنعت ساختمان سازی بسیار رواج دارد. پشم سنگ با منشا معدنی، ماده‌ای کاملا استریل و عاری از هرگونه قارچ و انگل می باشد. وجود چنین مزیتی، کاربرد این ماده را در بناهای مسکونی و مکان‌های بهداشتی در اولویت قرار داده است. از طرفی هم خاصیت ضد حریق این ماده، کاربرد آن را در چاهک آسانسور و مسیرهای محافظت شده راهروهای فرار بناها مناسب کرده است. به دلیل وجود این خواص، پشم سنگ کاربردهای وسیعی در سازه‌های مختلف پیدا کرده است.

معرفی عایق حرارتی و عایق صوتی در ساختمان

تقسیم‌ بندی عایق های حرارتی از نظر ساختار

عایق‌های حرارتی در دو نوع تابشی و هدایتی ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوع تابشی با نصب در فاصله 2 سانتی‌متری دیواره ها، ضمن بازتاب حرارت از نفوذ آن به دیواره ساختمان جلوگیری می‌کند. عملکرد این نوع عایق بر اساس تابش نور و حرارت، به‌جای جذب آن می باشد و لایه روکش آن اغلب از فویل آلومینیوم می باشد. کاربرد این سیستم در مکان‌های گرمسیری بیشتر است.

عایق هدایتی از جنس فوم است و در واقع از طریق حباب‌های موجود در بافت خود، مانع از هدایت دما به طرفین می‌شود. فوم PVC از رایج‌ترین نوع عایق‌ها می باشد که دارای انواع سخت و پلی‌ یورتان می باشد و در مقایسه با سایر انواع پلاستیک، از خاصیت عایق حرارتی و صوتی قوی‌تری برخوردار می باشد.

نانوعایق‌ها، از جدیدترین نسل عایق های حرارتی هستند که به‌ علت حمل و نقل آسان بر روی کلیه سطوح قابل استفاده‌اند.

عایق های صوتی

پنل‌های دیواری ضد صوت، از شناخته شده‌ترین عایق ‌های صوتی در ساختمان‌سازی می باشند. حمل آسان و قیمت مناسب پنل ها، سبب شده که مهندسین سازه از پنل ها استفاده زیادی کنند. زیبایی ظاهری و تنوع موجود در این پنل‌ها نیز در بحث دکوراتیو ساختمان نیز مطرح می باشد و خوشبختانه به خوبی پیش می‌رود. در این پنل‌های دیوارکوب، لایه میانی از جنس پلی‌یورتان یا فوم سخت می‌باشد و به‌دلیل وجود حباب‌های هوا ، قادر به حبس صدا می باشند. همین عامل مانع از انتشار امواج صوتی در محیط می شود و خاصیت آکوستیک را به‌وجود می‌آورد. بسته به دانسیته فوم های مصرفی، قابلیت آنها برای کارهای مختلف متفاوت می باشد. علاوه بر این مورد، عایق صوتی دیوار خاصیت ممانعت از انتشار صدای ضربه و جابجایی، نیز دارد. عایقهای صوتی سقف و کف نیز در انواع روکار و توکار وجود دارند و به حبس صدا در این بخش های بنا کمک می کنند و آرامش را به محیط هدیه می‌دهند.

معرفی عایق حرارتی و عایق صوتی در ساختمان

انواع عایق های صوتی

1- پشم سنگ: یک نوع عایق صوتی، حرارتی و ضد حریق می باشد که وزن سبکی دارد و بار اضافی به ساختمان وارد نمی کند. ماندگاری و طول عمر این عایق نیز بالاست و مواد شیمیایی هم تاثیری بر آن نمی گذارد. به همین دلیل پشم سنگ از اصلی‌ترین متریال های مصرفی در عایق‌های صوتی می باشد.

2- پلی یورتان: امروزه به عایقی پر مصرف در صنعت ساخت و ساز تبدیل شده است. اسپری فوم پلی یورتان یک عایق اکوستیک مناسب است که از انتقال صدا به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

3- پشم شیشه: از قدیمی ترین عایق ها به شمار می آید و ساختاری الیافی و فیبری دارد که باعث حبس شدن هوا و ایجاد خاصیت ارتجاعی می شود. این ویژگی سبب شده از این متریال به عنوان عایق آکوستیک استفاده کنند.

4- پشم سرباره: پشم سرباره هم نوعی عایق معدنی است و از بازیافت ضایعات کوره ذوب آهن به دست می آید. در واقع این متریال محصول جانبی کارخانه فولاد و ذوب آهن است و یک عایق صوتی ایده آل به حساب می آید و سبب می شود از شدت سر و صدا تا حد قابل قبولی بکاهد.

5- فوم ایکس پی اس یا XPS: از مصالح چند منظوره به حساب می آید که نقش عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی را در ساختمان ایفا می کند. این فوم بسیار سبک است و برخلاف ضخامت کم، استحکام و مقاومت بالایی دارد و هیچ بار اضافه ای به ساختمان وارد نمی کند.

آکوستیک، عایقی برای آرامش

آلودگی‌های صوتی از مشکلات بزرگ شهرنشینی به‌شمار می‌آیند. معمولا ما در بناهایی زندگی می‌کنیم که فاصله چندانی با یکدیگر ندارند و انتقال صدا بین آنها به‌آسانی صورت می گیرد. این مورد برای ساکنین آپارتمانها بیش از سایرین مطرح است و مزاحمت‌های زیادی ایجاد می‌کند. استفاده از عایق های صوتی و سازه‌هایی که این خاصیت را دارند، راه حلی برای کاهش آلودگی صوتی و دردسرهای ناشی از آن می‌ باشد. در این مسیر استفاده از مصالحی همچون آجر و سنگ، درب و پنجره‌‌های دوجداره با متریال گوناگون نیز مطرح می باشد.

استفاده از پنل‌های صوتی در دیوارها و سقف بناها روشی متداول برای پیشگیری از انتقال صدا محسوب می‌شود. در ساخت فضاهایی که نیاز به آرامش و سکوت بیشتری دارند مانند استودیوهای ضبط و پخش، صدابرداری و مطب‌ها و درمانگاه‌های توانبخشی روانی، استفاده‌های از این متریال بسیار کاربردی می باشد. سالن‌های کنفرانس و مجامع علمی نیز به‌دلیل حساسیت بالا و نیاز به آرامش، مایلند از سروصدای محیط اطراف دوری کنند. در این مورد نیز چاره کار استفاده از عایق‌ های صوتی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا