اخبارآموزش صنعتی

ECU یا ECM موتور روی ژنراتور چیست؟

ECU (واحد کنترل الکترونیکی) یا ECM (ماژول کنترل الکترونیکی) رو ژنراتور هر دو اصطلاحاتی برای توصیف “مغز” یک موتور الکترونیکی هستند. ECU نوعی کامپیوتر است که ورودی های مختلفی را از حسگرهای موتور دیزل دریافت می کند و از اطلاعات برای کنترل انژکتورهای واحد یا محرک موتور استفاده می کند. این به نوبه خود سرعت موتور را با تغییر مقدار سوخت تزریق شده به سیلندرهای موتور کنترل می کند.

چرا ECM مهم است؟ چگونه یک ECM می تواند کمک کند؟

یک ECM / ECU توسط سازنده موتور در موتور طراحی شده است. همچنین باید بدانیم همه موتورها ECM/ECU روی آنها نصب نشده یا امکان نصب را ندارند.

به دلیل طیف گسترده سیگنال‌ها و حسگرهایی که به ECM/ECU در دیزل ژنراتور وارد و از آن خارج می‌شوند، می‌توانند به کاهش آلاینده‌ها، کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد کلی موتور کمک کنند. از آنجایی که آنها پارامترهای موتور را کنترل می کنند، برای عیب یابی نیز استفاده می شوند زیرا کدهای خاصی را ذخیره می کنند که DTC (کدهای عیب تشخیصی) نامیده می شود.

تفاوت بین ECM / ECU چیست؟

اصطلاحات ECU و ECM قابل تعویض هستند. تولید کنندگان مختلف به آنها به طور متفاوتی اشاره می کنند، اما عملکرد یکسانی را انجام می دهند.

مزایا / معایب موتور با ECM / ECU چیست؟

مزایای ECU / ECM

1) بیشتر پارامترهای موتور را کنترل می کند تا واکنش سریعتر به تغییرات سرعت و شرایط محیطی را امکان پذیر کند.

2) می تواند برخی از عیوب را از سنسورهای موتور تشخیص دهد و برای جلوگیری از خرابی موتور را خاموش کند.

3) می تواند با سایر عناصر کنترلی در سیستم برای ارائه بازخورد و اطلاعات اپراتور ارتباط برقرار کند. معمولاً اینها توسط چراغ های عیب یاب یا کدهای عیب تشخیصی DTC ارائه می شوند

معایب ECU / ECM

1) هزینه اضافی، ECU ها گران تر از گاورنرهای مکانیکی هستند.

2) برای تنظیم پارامترها اغلب به نرم افزار نیاز است که ممکن است فقط به فروشنده محدود شود.

3) سیم کشی اضافی روی یک گاورنر مکانیکی استاندارد مورد نیاز است.

منبع : شرکت صنعتی ماه نیرو

ماژول کنترل الکترونیکی که معمولا به عنوان مغز پشت موتور شناخته می شود، داده های کلیدی را برای موتور و اجزای درون آن فراهم می کند. در کامینز، طیف وسیعی از ECM ها برای کاربردهای مختلف، از موتورهای سبک تا اسب بخار بالا، در حالی که قوانین انتشار چندگانه را در سراسر جهان رعایت می کنند، وجود دارد.

https://img.genially.com/65b7e2c59e5a8c001561f4a8/e1ebc90d-dfff-4207-bb75-ff821b684a87.png

واحدهای کنترل الکترونیکی (ECU) چیست؟

واحدهای کنترل الکترونیکی (ECU) نقش مهمی در افزایش عملکرد، کاهش آلایندگی، صرفه جویی در مصرف سوخت، تضمین ایمنی و حفظ موتور را دارند.

ماژول های کنترل الکترونیکی (ECM) نوعی از ECU هستند که عملکرد موتور را بهینه می کنند و کارایی را افزایش می دهند. آنها این کار را با نظارت بر داده های حسگر و تنظیم پارامترهای حیاتی مانند مصرف سوخت و زمان احتراق در صورت نیاز انجام می دهند.

ماژول کنترل پیشرانه (PCM)، نوع دیگری از ECU، موتور، گیربکس و اجزای پیشرانه را از طریق سنسورهایی که به صورت استراتژیک قرار گرفته اند نظارت می کند و از عملکرد بهینه اطمینان می دهد.

ECU در موتورهای احتراق داخلی

ECU ها انژکتورها را نیرو می دهند و ترتیب قرار پاچش می دهند و سوخت را به داخل محفظه های احتراق می پاشند. این شامل کنترل جریان هوا از طریق کنترلرهای توربو و همچنین گردش مجدد گازهای خروجی است.

آنها همچنین فرآیندهای پس از تصفیه را برای تمیز کردن اگزوز مدیریت می کنند. به عنوان مثال، کامینز در حال توسعه ماژول های کنترل پیشرفته برای این موتورها بوده است که مصرف سوخت بالا و آلایندگی کمتر را تضمین می کند.

ECU در موتورهای احتراق داخلی ECU ها انژکتورها را نیرو می دهند و ترتیب قرار می دهند و سوخت را به داخل محفظه های احتراق می پاشند. این شامل کنترل جریان هوا از طریق کنترلرهای توربو و همچنین گردش مجدد گازهای خروجی است.

آنها همچنین فرآیندهای پس از تصفیه را برای تمیز کردن اگزوز مدیریت می کنند. به عنوان مثال، کامینز در حال توسعه ماژول های کنترل پیشرفته برای این موتورها بوده است که مصرف سوخت بالا و آلایندگی کمتر را تضمین می کند.

ملاحظات برای توسعه ECU برای انتقال انرژی

یکی از چالش‌های حمل‌ونقل پایدار، توسعه یک معماری الکترونیکی مقرون‌به‌صرفه و دقیق است که به سیستم‌های سوخت مختلف پاسخ می‌دهد و در عین حال نیازهای بازار منطقه‌ای را برآورده می‌کند.

استعدادهای مهندسی قوی، تیم های مشتری مدار با تخصص های متنوع و سرمایه گذاری مستمر در تحقیق و توسعه مورد نیاز است.

تغییر به واحدهای کنترلی نسل بعدی برای مقررات در حال تحول (استانداردهای یورو 7 و EPA 2027) نیز به سرمایه گذاری، زمان و منابع بیشتری نیاز دارد.

نقش ECU ها

ECU ها تشخیص را با نظارت مداوم بر رفتار حسگر و محرک، ثبت کدهای خطا هنگام شناسایی ناهنجاری ها و کمک به شناسایی و حل سریع تر مشکل، تسهیل می کنند.

ECM ها عملکرد موتور را با تجزیه و تحلیل داده های حسگر و تنظیم پارامترهایی مانند مصرف سوخت و زمان جرقه زنی بهینه می کنند. کاهش انتشار و افزایش راندمان ناشی از آن به ویژه در استارت موتور در هوای سرد مشهود است.

منبع: شرکت کامینز ایالات متحده

موتور سیم کشی (WIRING ENGINE)

دسته سیم موتور شما شبکه پیچیده ای از سیم ها، کانکتورها و پایانه هاست که حسگرها، محرک ها و ماژول های کنترل الکترونیکی مختلف را با هم ترکیب می کند. هر شرکت تولید کننده ENGINE وایرینگ مخصوص موتورهای خود را برای پاسخگویی به نیازهای هر مدل خاص و نیازهای عملیاتی آن طراحی میکند.

باید بدانیم وایرینگ مخصوص موتور به صورت استاندارد و رسمی روی اینترنت وجود ندارد و اطلاعات ناقص یا بعضا نقشه های غیر استاندارد در اینترنت موجود است.

سخن پایانی:

باتوجه به اینکه شرکت صنعتی ماه نیرو، انجینهای مخصوص دیزل ژنراتور را مستقیم و بدون واسطه داخلی از شرکتهای بزرگ تولید کننده مانند CUMMINS و PERKINS و
DEUTZ و VOLVO و … وارد میکند، تامین ECU/ECM اصلی شرکت سازنده و همچنین نقشه و رفرنس مهندسی وایرینگ مخصوص هر موتور را نیز به همراه دستورالعملهای نصب آن خریداری مینماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا