دسته‌بندی نشده

انواع بسته بندی محصول و عوامل تاثیر گذار روی قیمت آن

بسته بندی در دنیای امروز اهمیت زیادی پیدا کرده. دیگر کمتر برندی را می‌بینید که اهمیتی به بسته بندی خود ندهد.

چرا که می‌داند فروش و رضایت مشتریانش علاوه بر کیفیت محصول، در گرو بسته بندی آن است.

ضمن دانستن اطلاعاتی از ویژگی‌های بسته بندی محصول به راحتی می‌توانید رضایت مشتریانتان را جلب کنید و فروش بهتری داشته باشید.

برای اینکه بتوانید مطابق با نیاز خود و مجموعه‌تان بسته بندی محصول خریداری کنید، لازم است نکاتی را در نظر بگیرید تا خرید درستی داشته باشید.

انواع بسته بندی محصول

اهمیت بسته بندی محصول

هوشمندی هر برندی در طراحی بسته بندی محصولاتش به خوبی نمایان است.

بسته بندی باید ماندگار باشد؛ یعنی در صورت حذف نام و لوگو باز هم بتوان آن را تشخیص داد.

بسته بندی تضمین کننده و محافظ محصولاتی است که قرار است توزیع شوند و به فروش برسند.

بسته بندی باعث ایجاد امنیت برای محصول می‌شود و آن را از هرگونه آسیب محفوظ می‌کند و اگر زیبا، با کیفیت و اصولی باشد، تاثیر زیادی در تصمیم مشتری برای خرید می‌گذارد.

حساسیت بعضی محصولات بالا است و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. بنابراین انتخاب روش بسته بندی، بستگی زیادی به محصول دارد.

انواع روش‌های بسته بندی محصول

تنوع زیادی در روش‌های بسته بندی محصول وجود دارد. انتخاب اینکه کدام بسته بندی برای محصول ما مناسب‌تر است، به وزن، ارزش محصول، نوع محصول و آیتم‌های دیگری بستگی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بسته‌بندی مقوایی

قابل بازیافت بودن جعبه‌های مقوایی و داشتن تحمل وزن بالا، بسته بندی مقوایی را به عنوان یک گزینه مناسب برای محصولات قرار داده است.

بسته‌بندی پلاستیکی

نوع پلاستیک‌هایی که برای محصول استفاده می‌شود، بسته به نوع محصول فرق می‌کند و از موادی استفاده می‌شود که ضد انقباض و ضد حریق باشند.

پاکت بسته بندی

این نوع بسته بندی برای محصولاتی است که گاها سبک، شیک و غیر شکننده هستند. پاکت‌ها باید مقاوم باشند و قابلیت حمل آسانی داشته باشند.

بسته بندی شیشه‌ای

محصولی که در شیشه بسته بندی می‌شود به علت اینکه قابل مشاهده است، به مشتری برای انتخاب و اعتماد به محصول کمک می‌کند.

تنها ویژگی منفی که بسته بندی شیشه‌ای دارد، هزینه بیشتر و امکان وارد شدن ضربه به آن است.

بسته بندی فلزی

این بسته بندی‌ها از انواع فلز مانند روی، قلع، آهن و … ساخته می‌شوند و مقاومت بالایی در برابر حرارت، رطوبت، آلودگی، ضربه و … دارند.

احتمال خراب شدن محصول در بسته بندی‌های فلزی بسیار کم است.

بسته بندی پارچه‌ای

بعضی کالاها هستند که با پارچه به بهترین شکل بسته بندی می‌شوند. برای محافظت از قطعات خودرو اغلب از بسته بندی‌های پارچه‌ای سفارشی استفاده می‌شود.

اصول بسته بندی محصول

بسته بندی مناسب و اصولی برای آنکه در نهایت زیبایی و ظرافت به مشتری عرضه شود نیاز به رعایت نکاتی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شفافیت این اطلاعات نقش به‌سزایی در تصمیم‌گیری مصرف‌کننده در هنگام خرید می‌گذارد.

1- فرم و شکل بسته بندی

در ابتدا باید تصمیم بگیرید محصول خود را به چه شکل و در چه نوع بسته بندی می‌خواهید به مشتری عرضه کنید.

2- لوگوی منحصر به فرد

هر محصولی که ارائه می‌شود باید دارای لوگو باشد. وجود لوگو روی بسته بندی نشان از اصالت و هویت محصول شما است.

3- انتخاب رنگ سازمانی

رنگ بسته بندی ماهیت محصول را مشخص می‌کند. به طور مثال در صنایع غذایی از رنگ‌های شاد که جذابیت بصری بیشتری دارند، استفاده می‌شود.

4- اطلاعات محصول

باید اطلاعات دقیقی از جزئیات محصول خود داشته باشید. با توجه به محصولی که ارائه می‌دهید، باید اطلاعات مربوط به آن را هم در اختیار مشتری بگذارید.

انواع بسته بندی محصول

5- خلاق باشید

اگر طراحی بسته بندی محصول خلاقانه و منحصربه‌فرد باشد، در جذب مشتری تاثیر بیشتری می‌گذارد.

6- تمیز و بهداشتی

بسته بندی باید این حس را به مشتری القا کند که محتوی درون آن سالم و بهداشتی است.

7- سهولت استفاده

طراحان بسته بندی باید سهولت استفاده و سادگی آن را در نظر داشته باشند.

8- مقاوم بودن

بسته بندی باید به‌خوبی بتواند از کالا محافظت کند. یعنی باید به‌گونه‌ای باشد که در هنگام حمل‌ونقل و تا زمانی که به دست مشتری برسد، هیچ‌گونه آسیبی به محصول وارد نشود.

9- توجه به سلیقه مخاطب

پیش از شروع طراحی، در مورد سبک‌های متفاوت و آن‌هایی که موردپسندتان است تحقیق کنید.

توجه داشته باشید که سلیقه مشتریان هدفتان را در نظر بگیرید.

10- بودجه بسته بندی

با بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، مناسب‌ترین بسته بندی محصول را انتخاب کنید.

به عنوان مثال اگر کالایی که قصد فروش آن را دارید ارزش بالایی دارد، باید از بسته بندی شکیلی برای آن استفاده کنید تا مشتری در قبال هزینه‌ای که پرداخت کرده حس خوبی از مجموعه‌تان بگیرد.

بسته بندی باید به ارزش کالا بیفزاید و با قیمت آن متناسب باشد.

فاکتورهای مهمی که در قیمت بسته بندی محصول موثرند

  1. تیراژ:

گاهی اوقات به ازای سفارش تعدادی بیشتر، فروشنده می‌تواند برایتان قیمت را کاهش دهد؛ چرا که تیراژهای بالا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر هستند.

  1. متریال و نوع کاغذ:

در بیشتر مواقع قیمت ارزان در ازای متریالی با کیفیت پایین یا متوسط، اصلا ارزش این را ندارد که به خاطر آن اعتماد مشتریان و کسب و کار خود را به خطر بیندازید.

  1. ابزار چاپ:

پرداخت هزینه‌هایی برای خط قالب و طراحی فقط مختص بار اولی است که سفارش خود را ثبت می‌کنید.

حال اگر برای سفارش مجدد به همان مجموعه سفارش دهید، دیگر هزینه‌ای برای این دو مورد پرداخت نخواهید کرد مگر اینکه قصد تغییر ابعاد بسته بندی را داشته باشید.

  1. تاریخ ثبت سفارش:

قیمت‌ها معمولا در یک بازه زمانی 30 روزه معتبر هستند؛ بعد از گذشت این زمان اگر با افزایش هزینه رو به رو شدید، متعجب نشوید.

  1. هزینه باربری:

هزینه حمل و نقل یا باربری از دیگر هزینه‌هایی است که باید پرداخت شود و عدد مشخصی ندارد.

گاهی اوقات ممکن است به دلایلی هزینه باربری را فروشنده پرداخت کند.

  1.  روش چاپ:

چاپ انواع گوناگونی دارد که در بین آنها چاپ افست بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش چاپ به طور چشمگیری روی قیمت بسته بندی تاثیر گذار است.

به عنوان مثال چاپ افست کیفیت بسیار بالایی دارد و برای چاپ در تیراژ بالا مقرون‌به‌صرفه است.

معمولا با توجه به نوع سفارشی که دارید، روش چاپ انتخاب می‌شود.

  1. خدمات پس از چاپ:

خدماتی مانند طلاکوب، نقره‌کوب، یووی، برجسته‌سازی، سلفون و … از عوامل تاثیرگذار روی قیمت بسته بندی هستند.

استفاده از خدمات پس از چاپ در زیباسازی بسته بندی محصول شما بسیار موثرند.

  1.  ابعاد سفارش:

ابعاد یکی از فاکتورهای مهم هنگام ثبت سفارش است.

اگر ابعاد سفارش شما با اندازه استاندارد دستگاه‌ها مغایرت داشته باشد، قیمت چاپ بالاتر رفته و باید هزینه بیشتری بپردازید.

استفاده از بسته بندی سازگار با محیط زیست

بسته بندی سازگار با محیط زیست به مشتریان شما می‌گوید که به محیط زیست اهمیت می‌دهید، بسته بندی می‌تواند بدون آسیب زدن به طبیعت از محصولات شما محافظت کند و تجربه‌ی خوبی برای مشتریان شما رقم بزند.

خرید اینترنتی از ایرانیان پک

به‌صورت آنلاین (فرم ثبت سفارش، چت آنلاین سایت، واتساپ، تماس مستقیم با شرکت)

و حضوری (جلسه حضوری با کارشناسان و دیدن نمونه‌کارهای ایرانیان پک) سفارش طراحی و تولید بسته بندی را ثبت کنید.

کافی است همین حالا به سایت چاپ و بسته بندی ایرانیان پک مراجعه کنید و تنوع نمونه کارهای اجرا شده‌ی ما را مشاهده کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا