اطلاعات صنعتآموزش صنعتی

کوپلینگ پمپ چیست + معرفی انواع آن

در کنار انتخاب پمپ جدید، انتخاب کوپلینگ پمپ هم به همان اندازه مهم است و می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی بر عملکرد طول عمر پمپ داشته باشد. انواع مختلفی از کوپلینگ پمپ برای عملکرد صحیح تجهیزات پمپ شما وجود دارند. در این مقاله به پرسش کوپلینگ پمپ چیست پاسخ داده و به معرفی انواع مختلف کوپلینگهای پمپ می‌پردازیم.

کوپلینگ پمپ چیست؟

کوپلینگ پمپ (کوپلینگ شفت، رابط پمپ یا مفصل پمپ) قطعه‌ای مکانیکی است که شفت پمپ و موتور را به هم متصل می‌کنند تا موتور بتواند به‌طور مؤثر قدرت را به پمپ منتقل کند. به‌بیان‌دیگر این اتصال یک سرِ شفت محرک را به سرِ شفتِ مکانیکی دیگر متصل می‌کند.

کوپلینگ پمپ چیست + معرفی انواع آن

انواع کوپلینگ پمپ

کوپلینگ پمپ باید بتواند عدم هم‌راستایی (سه نوع متداول محوری، شعاعی و زاویه‌ای) بین شفت‌ها را به کمترین حد ممکن برساند زیرا هرگونه عدم هم‌راستایی باعث خرابی زودرس قطعات چرخنده به دلیل اعمال تنش‌های اضافی بر روی قطعات می‌شوند. با توجه به این مسئله، به‌طورکلی کوپلینگ پمپ در سه دسته عمده اصلی زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

کوپلینگ پمپ صلب

همان‌طور که از نام آن پیداست، کوپلینگ‌های پمپ صلب، شفت پمپ و موتور را محکم به‌صورت مکانیکی متصل می‌کند. این اتصال محکم باعث می‌شود تا توان بیشتری به پمپ منتقل شود. کوپلینگ پمپ صلب طراحی ساده‌تر و ریخته‌گری و پردازش کمتری نیاز دارد؛ بنابراین ازنظر اقتصادی ارزان‌تر است

کوپلینگ‌های صلب نمی‌توانند هیچ‌گونه عدم هم‌راستایی شفت را بدون ایجاد تنش زیاد بر روی یاتاقان‌ها و قطعات آب‌بند تحمل کنند. همچنین، نمی‌توانند ارتعاشات ناشی از کارکرد پمپ یا انبساط حرارتی جذب کنند. این نوع کوپلینگ ها معمولاً برای فرایندهایی مورداستفاده قرار می‌گیرند که در آن‌ها عدم هم‌راستایی مهم نیست.

کوپلینگ پمپ انعطاف پذیر

برخلاف کوپلینگ صلب، کوپلینگ‌های انعطاف پذیر می‌توانند بدون آسیب دیدن، برخی از حرکات مانند ارتعاشات و انبساط حرارتی را تحمل کنند. همین ویژگی خوب موجب می‌شود که این قطعات برای مواقعی که درجه‌ای از عدم هم‌راستایی بین شفت محرک و پمپ همیشگی است، ایده آل باشند.

کوپلینگ پمپ انعطاف پذیر می‌تواند به‌خوبی ارتعاشات را جذب کرده و برای کاهش سروصدای زیاد گزینه مناسبی به شمار می‌روند. کوپلینگ‌ پمپ انعطاف پذیر از یاتاقان‌ها در برابر آسیب و سایش زودرس محافظت کرده و در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه تعمیر و نگهداری می‌شود.

کوپلینگ پمپ مغناطیسی

کوپلینگ پمپ مغناطیسی

کوپلینگ‌های مغناطیسی با کوپلینگ‌ پمپ صلب و انعطاف پذیر تفاوت دارند. در این نوع کوپلینگ‌های پمپ به‌جای یک شفت مکانیکی، موتور با آهنربا به پمپ متصل می‌شود. مزایای کوپلینگ‌های مغناطیسی عبارت‌اند از:

  • پمپ‌های با کوپلینگ مغناطیسی، یک فاصله هوای کوچک بین آهنربا و موتور و پمپ وجود دارد.
  • به دلیل عدم تماس فیزیکی، عدم هم‌راستایی و انبساط حرارتی مشکلی در پمپ ایجاد نمی‌کند.
  • به دلیل نبود درزگیر مکانیکی، احتمال نشتی را از بین می‌برد
  • این نوع کوپلینگ ها، پمپ را برای انتقال مایعات خورنده یا خطرناک ایده آل می‌کند.

در کنار مزایای کوپلینگ‌های مغناطیسی وجود هرگونه ذره‌ای می‌تواند در آن‌ها مشکل‌ساز شود زیرا به آهنربا می‌چسبد. آن‌ها همچنین نسبت به شرایط عملیاتی شدید حساس هستند و با افزایش گشتاور ممکن است آهنرباها از هم جدا شوند و شفت پمپ لیز بخورد و باعث توقف شود. بنابراین، هنگام انتخاب کوپلینگ مغناطیسی، باید مطمئن شوید که با توان سیستم مطابقت داشته باشند.

از دیگر انواع کوپلینگ‌ پمپ موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوپلینگ محور موازی
  • کوپلینگ چرخشی
  • کوپلینگ فلکسیبل
  • کوپلینگ لاستیکی

کوپلینگ مناسب برای انواع پمپ

پس از پاسخ کامل به پرسش کوپلینگ پمپ چیست، نوبت به نحوه انتخاب آن می‌رسد. اینکه چه نوع کوپلینگی برای چه نوع پمپی مناسب باشد، بستگی به شرایط و نحوه استفاده از پمپ شما دارد. انتخاب بهترین نوع کوپلینگ می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر افزایش قابلیت پمپ، موتور و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها داشته باشد. هنگام انتخاب کوپلینگ موارد زیر را حتماً مدنظر قرار دهید:

  • نوع کاربرد
  • گشتاور و سرعت
  • نا هم‌ترازی
  • هزینه

از کجا کوپلینگ پمپ باکیفیت بخریم؟

از کجا کوپلینگ پمپ باکیفیت بخریم؟

قیمت کوپلینگ پمپ بسته به‌جایی که آن را خریداری می‌کنید، نوع برند و جنسی آن متفاوت است. کوپلینگ مناسب می تواند از پمپ در برابر آسیب ناشی از عدم همراستایی شفت، ارتعاشات و شوک ها محافظت کند و طول عمر آن را افزایش دهد. به‌طورکلی، کوپلینگ پمپ را می‌توان از فروشگاه‌های لوازم‌یدکی و فروشگاه‌های آنلاین خریداری کرد.

اینکه از کجا کوپلینگ پمپ باکیفیت بالا و قیمت مناسب پیدا کنیم، آن‌هم در میان تنوع برندها و مدل‌های موجود در بازار کار آسانی نیست. در این میان، فروشگاه‌های اینترنتی معتبری مثل فروشگاه اردلان استور می‌توانند با ارائه مشاوره‌های تخصصی، به شما در انتخاب و خرید محصولی مطمئن کمک کنند.

خلاصه

کوپلینگ پمپ قطعه‌ای است که شفت موتور را به شفت پمپ متصل می‌کند و وظیفه انتقال گشتاور از موتور به پمپ را بر عهده دارد. انتخاب کوپلینگ مناسب چه صلب باشد چه کوپلینگ مغناطیسی، برای هر پمپ از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا می‌تواند بر عملکرد، طول عمر و راندمان پمپ تأثیر بگذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا