آموزش صنعتیاخبار

اسپیسر با کیفیت چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

یکی از مهمترین لوازم و ابزاری که امروزه در کار بتن‌ریزی شبکه‌های آرماتور مورد استفاده قرار می‌گیرد و به کمک آن، ساز و کار و فاصله میلگردها از یکدیگر تنظیم و حفظ می‌شود اسپیسر میلگرد می‌باشد. در واقع این ابزار از وسایلی به حساب می‌آید که در سازه‌های بتنی، میلگرد را در محلی تنظیم می‌کند که پیش از بتن‌ریزی نهایی مونتاژ و ثابت شود. در حالت کلی اسپیسرها از اجزا و قطعات کوچکی به حساب می‌آیند که در قسمت زیرین آرماتور قرار گرفته و مانع از چسبیدن آن به آرماتور خواهد شد.

جالب است بدانید که این وسیله می‌تواند تا حد بسیار زیادی توانایی خنثی‌سازی لرزش‌ها را در دیواره‌های بتنی انجام داده و همچنین از ترک خوردن بتن نیز پیشگیری نماید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید استفاده از اسپیسر میلگرد به خصوص در مناطقی که زلزله خیز است و همچنین در مجاورت آب دریا قرار گرفته مانند ژاپن، ایران، یونان و همچنین کالیفرنیا از اهمیت بسیار بالایی بهره‌مند می‌باشد. تا به اینجای مطلب در رابطه با اسپیسر میلگرد با اطلاعات مختلفی روبرو شدید. در صورتی که علاقه دارید در رابطه با این ساز و کار ساختمانی اطلاعات بیشتری به دست آورید لطفاً تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اسپیسر میلگرد بر اساس جنس

در حالت کلی یکی از مهمترین مسائلی که در رابطه با اسپیسرها وجود دارد این است که می‌توان آنها را بر اساس جنسی که دارند به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی کرد. به عنوان مثال اسپیسرهای میلگرد بر اساس جنس به دسته‌های زیر طبقه بندی می‌شوند.

  • اسپیسرهای بتنی
  • اسپیسرهای پلاستیکی

از سوی دیگر باید اشاره کنیم که اسپیسرهای میلگرد از لحاظ ظاهری نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. جالب است بدانید که در حالت کلی برای بیشتر سازه‌های فولادی می‌توان از انواع اسپیسرهای معمولی تحت عنوان فاصله گذار استفاده نمود.

ویژگی‌های مختلف اسپیسر میلگرد

اسپیسر میلگرد از انواع قطعات سخت و خمیری به حساب می‌آید که در میان دو میلگرد قرار گرفته و فاصله آنها را از یکدیگر تنظیم می‌کند. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که اسپیسر میلگرد دارد این است که امکان دارد از جنس‌های متفاوتی مثل فلز، پلاستیک، نایلون و یا لاستیک تهیه و تولید شده باشد. سایر ویژگی‌هایی که اسپیسر میلگرد به خود اختصاص داده در ادامه ذکر شده است.

  • سایز و ابعاد: این دسته از اسپیسرها در اندازه‌ها و سایزهای مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود و همچنین تنظیمات قطعات مورد استفاده آنها را انتخاب کنید.
  • شکل و طراحی: در واقع اسپیسرها به شکل‌های مختلفی مثل دیسکی، استوانه‌ای، صفحه‌ای و یا مارپیچی تهیه و تولید شده‌اند.
  • ویژگی‌های مکانیکی: از مهم‌ترین ویژگی‌های مکانیکی که اسپیسر میلگرد به خود اختصاص داده است می‌توان به مقاومت در برابر تحمل فشار، حرارت، اصطکاک و همچنین عوامل آب و هوایی اشاره کرد.
  • مقاومت الکتریکی: در برخی مواقع دیده شده است که برخی از اسپیسرهای میلگرد توانایی مقاومت الکتریکی دارند و همچنین می‌توانند برای ایجاد عایق میان دو میلگرد یا همچنین انتقال جریان الکتریکی مورد استفاده قرار بگیرند.
  • مقاومت شیمیایی: اسپیسرهایی که در برابر مواد شیمیایی مقاومت دارند می‌توانند در برابر اثرات موادی مانند اسیدها، قلیاها و حلال‌های آلی مقاومت بالایی از خود نشان بدهند.
  • اثرات ویبراسیون و ضربه: این اسپیسر توانایی جذب و کاهش اثرات ناشی از ویبراسیون را دارد.
  • قابلیت نصب و عملکرد راحت: اسپیسرهای میلگرد به راحتی نصب و متصل می‌شوند و همچنین قابلیت انجام فعالیت‌هایی مثل تنظیم فاصله میلگردها و یا جلوگیری از شکستن سر میلگردها را داشته باشد.

مهمترین مزایای استفاده از اسپیسر میلگرد

در حالت کلی استفاده از میلگردها نه تنها کاربردهای بسیار زیادی دارند بلکه استفاده از این محصول دارای مزیت‌های فراوانی نیز بوده که در این قسمت به آنها اشاره می‌شود.

در صورت استفاده از اسپیسر میلگرد استاندارد کار شما افزایش پیدا می‌کند
این محصول در مقایسه با سایر اسپیسرها از قیمت کمتر و ارزانتری بهره‌مند است
اسپیسر میلگرد به طور معمول از وزن پایینی برخوردار بوده و به همین علت حمل و نقل و جابجایی آن بسیار ساده است
در صورت استفاده از اسپیسر میلگرد یک سطح صاف و یکپارچه در بتن ایجاد خواهید کرد
در صورتی که از اسپیسرها استفاده کنید باید بگوییم که باعث می‌شود سرعت قرار دادن میلگردها نیز افزایش پیدا کرده و پروژه در مدت زمان کمتری به پایان برسد
اسپیسرهای میلگرد نقش زیادی را در ایجاد فاصله بین بتن و میلگرد داشته و باعث پیشگیری از خوردگی آماتورها می‌شود
برای قرار دادن میلگردها و همچنین نصب و استفاده از آنها به نیروی کاری کمتری احتیاج می‌باشد.

منبع : modernsazan.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا