استارتاپآموزش صنعتی

نوار نقاله عمودی یا باکت الواتور؟

نوار نقاله عمودی از تجهیزات پرکاربرد در زمینه انتقال مواد در راستای عمودی بوده که به افزایش راندمان و بهره وری فرایند انتقال مواد کمک زیادی می کند. با استفاده از این نوار نقاله ها که نوعی آسانسور صنعتی نیز به شمار می روند می توان انواع مواد اعم از مواد فله ای را در جهت عمودی و یا در شیب های تند جابجا کرد. همچنین این دستگاه ها با ظرفیت های مختلفی طراحی شده اند تا بتوان از آنها در انتقال مواد سبک، نیمه سنگین و سنگین نیز استفاده نمود.

با توجه به نقش مهم این دستگاه ها در فرایند انتقال مواد در ارتفاع و کاربرد گسترده آنها در بسیاری از حوزه های کاری، در این مطلب قصد داریم به معرفی نوار نقاله عمودی ، مزایا و کاربردهای آنها بپردازیم.

 

 

معرفی نوار نقاله عمودی یا باکت الواتور

نوار نقاله عمودی از دستگاه های کاربردی در انتقال مواد از یک ارتفاع به ارتفاع دیگر بوده که با عناوین دیگری چون کانوایر عمودی، بالابر کاسه ای، باکت الواتور (bucket elevator) یا به اختصار الواتور نیز شناخته می شود. از این تجهیزات به صورت گسترده در زمینه جابجایی و انتقال مواد فله و پودری استفاده می شود که از قابلیت تنظیم سرعت نیز برخوردار هستند. با استفاده از این دستگاه ها می توان مواد را در شیب های تند و در راستای عمودی جابجا کرد و به افزایش راندمان و بهره وری فرایند اجرایی کمک نمود. بالابر کاسه ای به دلیل طراحی و کاربری ویژه ای که دارد فضای زیادی را اشغال نمی کند و در کار با آن نیازی به استفاده از نیروی انسانی با تعداد بالا نیست.

در ساختار نوار نقاله عمودی از اجزا و بخش های مختلفی استفاده شده است که از مهم ترین آنها می توان به بخش زنجیر یا تسمه، بخش باکت یا کاسه، بخش درام و غیره اشاره کرد. باکت های مورد استفاده در طراحی این دستگاه ها از طریق بخش زنجیر یا تسمه از مبدأ به سمت مقصد حرکت کرده و فرایند انتقال و تخلیه مواد را صورت می دهند. این باکت ها متناسب با طراحی باکت الواتور یا کاربری آن در انواع مختلفی طراحی می شوند که می توان از آنها در جابجایی انواع مواد با حجم و وزن مختلف استفاده کرد. فرایند انتقال مواد از طریق این تجهیزات با دقت بالایی صورت می گیرد و همین امر نیز باعث کاهش احتمال آسیب یا خرابی به سیستم اجرایی و کارکنان آن می شود.

انواع نوار نقاله عمودی یا بالابر کاسه ای

بالابر کاسه ای از نظر نوع باکت یا کاسه به سه دسته باکت کم عمق، باکت عمیق و باکت V شکل تقسیم بندی می شود که با توجه به نیاز کاری می توان از هر کدام از آنها استفاده کرد. همچنین این باکت ها خود تعیین کننده ظرفیت نوار نقاله هستند که لازم است در هنگام استفاده به این موضوع توجه شود. از طرف دیگر نوار نقاله عمودی را می توان از نظر ساختار و نوع عملکرد به پنج دسته باکت الواتور گریز از مرکز، تخلیه پیوسته، تسمه ای، زنجیری و تغییر مثبت  تقسیم بندی کرد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

نوار نقاله عمودی یا باکت الواتور؟

ویژگی ها و مزایای استفاده از نوار نقاله عمودی

از ویژگی های باکت الواتور می توان به قابلیت آن در جابجایی انواع مواد با اوزان مختلف از چند صد کیلوگرم تا چند صد تن اشاره کرد. همچنین در این دستگاه ها از باکت ها یا کاسه هایی با طراحی ویژه استفاده شده است تا بتوان از آنها در جابجایی انواع مواد با ساختار مختلف استفاده کرد. از مزایای کار با بالابر کاسه ای می توان به مدیریت فضای کاری و استفاده حداکثری از آن اشاره کرد. بدین صورت که با استفاده از نوار نقاله عمودی می توان انواع مواد را با اشغال کمترین فضای ممکن از یک ارتفاع به ارتفاع دیگر جابجا کرد.

همچنین این تجهیزات با عملکرد سریع و مداوم خود به افزایش راندمان و بهره وری فرایند اجرایی کمک زیادی می کنند. از طرفی در کار با باکت الواتور دیگر نیازی به بکارگیری نیروی انسانی با تعداد بالا نیست که همین مسئله نیز باعث کاهش هزینه های اجرایی در این حوزه می شود و از آنها با عنوان دستگاه های با صرفه اقتصادی نیز یاد می شود. همچنین با کاهش نیری انسانی میزان خطای انسانی در فرایند اجرایی کاهش یافته و ایمنی سیستم و کارکنان نیز بالا می رود.

از آن جایی که نوار نقاله عمودی قابل کنترل بوده امکان جابجایی و انتقال مواد با دقت بالا توسط این دستگاه ها وجود دارد. از دیگر مزایای این دستگاه ها می توان به انعطاف پذیری بالای آنها اشاره کرد که باعث می شود از سازگاری بالایی با شرایط کاری مختلف برخوردار باشند و بتوان آنها را با دیگر سیستم های انتقال نیز ادغام کرد. همچنین کار با این دستگاه ها به دلیل طراحی خاصی که دارند با کاهش آسیب به مواد و صرفه جویی در مصرف انرژی همراه خواهد بود.

کاربرد باکت الواتور یا بالابر کاسه ای

از نوار نقاله عمودی به دلیل نوع طراحی، ویژگی ها و مزایایی که دارد در بسیاری از زمینه های کاری استفاده می شود که از جمله آنها می توان به استفاده از این دستگاه در زمینه جابجایی و انتقال انواع مواد دانه ای، گرانولی، پودری و غیره به صورت فله ای اشاره کرد. همچنین باکت الواتور از کاربرد گسترده ای در صنایع برخوردار بوده که از مهم ترین آنها می توان به استفاده از این تجهیزات در صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع شیمیایی، سیمان، حوزه ساختمان سازی، ساخت کاشی و سرامیک، کارخانه‌ بازیافت، کارخانه آسفالت و معادن شاره کرد. از دیگر کاربردهای بالابر کاسه ای می توان به استفاده از آن در سیلوهای ذخیره مواد غذایی و مصالح ساختمانی از جمله سیلوی گندم، سیلوی سیمان و غیره اشاره کرد.

نوار نقاله عمودی یا باکت الواتور؟

نکات مهم در خرید نوار نقاله عمودی

در خرید باکت الواتور لازم است به یک سری نکات و فاکتورها توجه شود تا دستگاه مورد نظر از کیفیت و کارایی لازم برخوردار باشد. اولین نکته در خرید بالابر کاسه ای توجه به نوع و مدل آن بوده که لازم است متناسب با نیاز کاری انتخاب شود. همان طور که اشاره کردیم این نوار نقاله ها در انواع و مدل های مختلفی چون تخلیه پیوسته، سانتریفیوژ، زنجیری، تسمه ای و غیره در دسترس هستند که با توجه به نیاز و شرایط کاری می توان از آنها استفاده کرد.  نکته دوم در خرید این تجهیزات توجه به جنس تسمه و نوع متریال بکار رفته در طراحی قطعات آنها بوده که تأثیر زیادی بر عملکرد و دوام آنها در شرایط کاری مختلف دارد.

همچنین در هنگام خرید نوار نقاله عمودی لازم است به ظرفیت کاری و ارتفاع آن توجه شود تا یک دستگاه متناسب با نیاز کاری خریداری گردد. به عنوان مثال برای ارتفاع های بالا لازم است از نوار نقاله های بلند استفاده شود و در انتخاب ظرفیت دستگاه نیز می بایست به نوع باکت و تعداد آن نیز توجه شود.

خرید اینترنتی نوار نقاله عمودی

از آن جایی که فروشگاه های بسیاری در زمینه عرضه انواع بالابر کاسه ای فعالیت دارند ما شرکت ره آوران صنعت قومس را به شما معرفی می کنیم که از معتبرترین فروشگاه ها در این زمینه عرضه این تجهیزات بوده و پرکاربردترین مدل های نوار نقاله عمودی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب در اختیار خریداران قرار می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا