آموزش صنعتیاخبار

مصالح مناسب برای نمای ساختمان

نمای بیرونی ساختمان‌ ها یکی از عناصر مهم در ظاهر و زیباسازی بافت شهر هستند. انتخاب مصالح نمای ساختمان مناسب و کاربردی می‌تواند تأثیر زیادی بر روی جلوه گری ساختمان، ویلا، دفتر، فروشگاه و… داشته باشد. به همین دلیل باید در انتخاب و خرید مصالح دقت و توجه زیادی به خرج داد.

در گذشته پرمصرف‌ ترین مصالح ساختمانی برای نما شامل سنگ، آجر و سیمان بود و مهندسان نمی‌ توانستند با دست باز طرح‌ های خود را اجرا کنند؛ اما خوشبختانه امروزه با توسعه و پیشرفت تکنولوژی انواع مصالح نمای ساختمان طراحی و تولید شده است و شما می‌توانید در طراحی نما ساختمان از آن‌ها به خوبی استفاده کنید.

مزایای استفاده مصالح مناسب برای نمای ساختمان

کاربرد مصالح نمای ساختمان تنها مربوط به زیبایی ظاهری ساختمان نیست؛ زیرا با انتخاب مصالح مناسب می‌توانید از مشخصه‌ های و مزایای زیر بهره‌ مند شوید. به همین دلیل مصالح نمای ساختمان عضو جدانشدنی در اجرای نمای ساختمان محسوب می‌شود.

  • عایق بالای صوتی
  • زیباسازی بافت شهر
  • امکان اجرا در ساختمان‌های مرتفع
  • افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله
  • دوام بالا در برابر شرایط جوی و آب و هوایی
  • کمک به افزایش ارزش مالی ساختمان
  • امکان استفاده و اجرای نورپردازی نمای ساختمان

لیست مناسب‌ ترین متریال برای اجرا اصولی نمای ساختمان

انتخاب مصالح نمای ساختمان از جنبه زیبایی، ارتقای عملکرد ساختمان و طراحی مهم است؛ به همین دلیل تکنولوژی به کار رفته در این متریال، به طور مداوم در حال ارتقا و بهبود است. مناسب‌ ترین و پرمصرف‌ ترین متریال در نمای بنا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شیشه عایق
  • فایبر سمنت
  • نمای سنگ
  • کاشی سرامیکی
  • پنل‌های کامپوزیت آلومینیومی
  • آجر نما
  • بتن اکسپوز
  • متریال گچ
  • نمای فلزی
  • نمای چوب
  • ورق روی

لیست مصالح نمای ساختمان

هر یک از متریال بالا علاوه بر تفاوت در ظاهر و زیبایی، از مزایای همچون عملکرد حرارتی، مقاومت در برابر آب و هوا، بهره‌ وری انرژی، دوام و… بهره‌مند هستند.

در کشور عزیزمان علاوه بر لیست بالا، از دیگر مصالح نمای ساختمان نیز استفاده می‌شود. در ادامه جدیدترین متریال نما و مصالح دکوراسیون خارجی ساختمان و ویلا را مطالعه می‌کنید.

  • پنل سیمانی فایبر سمنت برد

فایبر سمنت برد، یکی از جدیدترین متریالی هستند که به عنوان مصالح نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیبر بالا در ساختار این پنل‌ها، باعث افزایش مقاومت آن به نسبت چوب و سیمان می‌شود.

با انتخاب فایبر سمنت برد می‌توانید ظاهری زیبا و مرتب به نمای ساختمان بدهید. این متریال بیشتر برای نما ساختمان‌های ویلایی، ساختمان‌های مسکونی و تجاری کاربرد دارد.

  • نمای آجری از گذشته تا به امروز

آجر یکی از پرمصرف‌ ترین مصالح نمای ساختمانی است؛ در واقع این متریال جزء قدیمی‌ ترین نمای ساختمان به شمار می‌رود. نمای آجری با پیشینه قدیمی و منحصر به فردی که دارد بیشتر برای شرایط اقلیمی گرم و خشک استفاده می‌شود. در ضمن انتخاب نوع آجر بر اساس سلیقه سازنده و شرایط اقلیمی انجام می‌شود. این نما برای فضا‌ها و ساختمان‌های سنتی بسیار مناسب است.

  • نمای شیشه‌ای همراه با ترکیب انواع مصالح نما

نمای شیشه‌ای یکی از نماهای مدرن است که به سرعت اجرا می‌ شود. یکی از مزیت‌ های نمای شیشه استفاده از نور طبیعی برای ساختمان است که می‌ تواند بار مرده ساختمان را کاهش دهد.

نمای شیشه‌ای در انواع فریم لس، کرتین وال و اسپایدر قابل اجرا است. به دلیل حساسیت بالای شیشه بهتر است برای نصب آن از افراد حرفه‌ای و کاربلد که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرید.

  • نمای کاشی سرامیک

یکی از انواع مصالح نمای ساختمان ، نمای کاشی سرامیکی است؛ این نما یکی از زیر مجموعه‌ های نمای ساختمانی آجری محسوب می‌شود که فاقد معایبی همچون شوره زدن، نفوذ آب و… است. نمای سرامیک به دو روش کلی سنتی و پیشرفته تولید می‌شود. این نما مانند نمای آجری به دو روش خشک و ملاتی قابل اجرا است.

  • نمای فلزی ساختمان

نمای فلزی جزء مصالح نمای ساختمان مقاوم و با دوام به شمار می‌رود که به روش خشک و با استفاده از سازوکارهای میکانیکی قابل نصب است. نمای فلزی ساختمان در طرح‌ها و رنگ‌ها متنوع تولید می‌شوند و می‌توان برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری از آن‌ها استفاده کرد.

از جمله انواع نمای فلزی ساختمان می‌توان به نمای پانچ متال، نمای استرچ متال، نمای کامپوزیت آلومینیوم، نمای فلزی مش توری، لوور فلزی آلومینیومی و نمای دو پوسته اشاره کرد.

  • نمای پی وی سی کاملا ضدآب

نما پی وی سی یکی دیگر از جدید ترین مصالح نمای ساختمان است که با ایجاد یک لایه ضد آب روی چوی می‌توان مقاومت و کاربرد آن را بالا برد. نصب نمای پی وی سی در انواع ساختمان‌ها امکان پذیر است و پروسه دشواری ندارد.

برای اجرای نمای pvc نیاز به زمانی زیادی نیست و شما می‌توانید در بازه زمانی کوتاه آن را روی ساختمان اجرا کنید. پی وی سی را به عنوان یکی از متریال‌های نوین و خاص برای اجرای نما می‌شناسند. اگر شما به دنبال اجرای نمای سبک در ساختمان هستید نمای بیرونی پی وی سی متریال مناسبی است.

  • کامپوزیت پرکاربردترین مصالح نما

از دیگر مصالح نمای ساختمان پرکاربرد می‌توان به کامپوزیت اشاره کرد. کامپوزیت به عنوان یکی از نمونه‌های خاص و منحصر به فرد شناخته شده است که با استفاده ورقه‌های آلومینیوم طراحی می‌شود.

برای اجرا صحیح نمای کامپوزیت باید ورقه‌های آلومینیوم را مانند نماهای پیش ساخته در ابعاد مشخص شده برش داد. سپس برش ورقه‌های آلومینیوم را در محل مورد نظر نصب کرد.

  • مونولیت

مونولیت از ترکیب سنگ‌های ریز گرانیتی ، مرمری و سرامیکی به همراه چسب‌ های طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شود که پس از خشک شدن در ابعاد و اندازه‌های مختلف برش می‌خورد.

با این روش جالب، می‌توان تنوع رنگی بسیار بالایی ایجاد کرد. در ضمن اجرای مونولیت که یکی از انواع مصالح نمای ساختمان است، بسیار آسان و سریع است. در کنار این مزیت‌ها باید قیمت مناسب و سهولت نصب متریال را هم در نظر بگیرید.

  • نمای چوب

چوب یکی دیگر از مصالح نمای ساختمان به شمار می‌رود که ساختار آن از مواد طبیعی تشکیل شده است؛ به همین دلیل عایق مناسبی برای گرما و سرما است. ن

مای چوبی با سرعت بالای اجرا می‌شود و انتخاب آن برای نمای ساختمان ویلایی و مسکونی می‌تواند به خاص‌تر شدن آن‌ها کمک کند. علاوه بر مزیت‌های بسیار بالای چوب، این متریال نسبت به انواع مصالح نمای ساختمان قیمت بسیار کمتری دارد.

خرید مصالح مناسب برای نمای ساختمان با قیمت استثنایی

لیست مصالح نمای ساختمان

انتخاب مصالح نمای ساختمان نیازمند مهارت خاص در معیارهای زیباشناسی و توجه به شرایط آب و هوایی فضای است؛ به‌طوری‌که در مناطق با رطوبت بالا نمی‌توان از چوب برای ساخت یک ساختمان استفاده کرد و یا در مناطق مستعد زلزله، آجر و سنگ می‌تواند از چوب یا گچ مقاوم‌تر باشد.

انتخاب متفکرانه مصالح بیرونی ساختمان می‌تواند رفاه و آسایش ساکنان ساختمان را افزایش دهد و تاثیر مثبتی بر روی عوامل زیست محیطی و زیبایی شهر داشته باشد.

برای خرید انواع مصالح نمای ساختمانی و تجهیزات نورپردازی ساختمان می‌توانید به سپهر آداک مهر کیش مراجعه کنید. این شرکت در واردات و صادرات با کشورهای مختلف همکاری داشته و همیشه باکیفیت‌ ترین و زیباترین محصول را به مشتریان عزیز ارائه می‌دهد.

سوالات متداول

در انتخاب مصالح نما ساختمان، شیشه را می‌توان با چه مصالح دیگری ترکیب کرد؟

شیشه را می‌توان با سنگ، آجر و دیگر مصالح نما ساختمان ترکیب کرد؛ استفاده از شیشه یکی از روش‌های طراحی نما در سبک مدرن است.

پرمصرف‌ترین نوع متریال در بین انواع مصالح نمای ساختمان کدام است؟

به دلیل فراوانی تولید، هزینه پایین اجرا و استفاده آسان، آجر پر کاربرد‌ترین نوع مصالح در نمای ساختمان از گذشته تا به امروز است.

سرعت اجرای چه نوع مصالح نمای ساختمانی بالاتر است؟

اگر مدت زمان زیادی برای اجرای نمای ساختمان ندارید، بهتر است از نماهای پیش ساخته؛ مانند کامپوزیت استفاده کنید. نمای کامپوزیت به سرعت و به آسانی نصب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا