آموزش صنعتیاطلاعات صنعت

فرآیند مرحله ای برای تولید پوکه معدنی چگونه است؟

مراحل تولید پوکه معدنی از اکتشاف این مواد در دل کوه ها و استخراج آن ها با استفاده از ماشین های صنعتی آغاز می شود. صنعتگران در کارگاه های تولید پوکه معدنی پس از استخراج این متریال، چندین پروسه تخصصی را بر روی آن ها اجرا می کنند. ترکیبات اکسیدی و مواد معدنی موجود در پوکه ها در طبیعت شکل گرفته اند و پردازش های صنعتی هیچ تاثیری بر ساختار اولیه این مواد ندارند. البته نوع دیگری از پوکه ها، به نام پومیس صنعتی به صورت مصنوعی در کارخانه تولید می شوند که پروسه تولید آن ها کاملا متفاوت است.

شرح کلی مراحل تولید پوکه معدنی

در فرایند تولید پوکه معدنی چند مرحله پشت سر هم انجام می شود که نتیجه آن ساخت ده ها مدل متنوع پومیس خواهد بود.پوکه نت با داشتن تمامی مجوزهای لازم جهت استخراج پوکه های معدنی در ایران عملیات باطله برداری از این معادن را آغاز کرده است. این مواد کاربردهای گسترده ای در صنایع امروزی دارند. مهمترین مراحل تولید این محصولات را در زیر مشاهده می کنید:

  1. اکتشاف انواع پوکه معدنی در دل معادن
  2. ثبت معادن و استخراج پوکه ها
  3. انتقال به کارگاه های تولید پوکه

در ادامه این سه مرحله را بیشتر بررسی می کنیم:

اکتشاف معدن پوکه

ابتدا معدن استخراج پوکه معدنی شناسایی شده و کیفیت پوکه موجود در آن شناسایی می شود. در این فرایند به وزن سبک و مقاومت پوکه ها توجه می شود که مهمترین اصول برای سرمایه گذاری بر ساخت و تولید این مواد به شمار می روند. اگر پوکه از سبکی لازم برخوردار نباشد، سرمایه گذاری برای استخراج آن، صرفه اقتصادی نخواهد داشت. مسئله بعدی که در این فرایند بررسی می شود، دسترسی جغرافیایی ساده به محل قرارگیری معدن پوکه است که برای کاهش هزینه های حمل و نقل ارزیابی می شود.

فرایند استخراج پوکه

در بخش بعدی معادن کشف شده به سازمان صنعت و معدن ارجاع داده می شوند و مجوزهای برداشت و استخراج از آن ها دریافت خواهد شد. در  این فرایند از انواع دستگاه های صنعتی برای جداسازی پوکه ها استفاده می کنند. دستگاه های سرند، کوبیت، هیدروکن، نوارهای نقاله و… استخراج این مواد معدنی را ساده تر می کنند.

در این فرایند ابتدا دستگاه های سنگ شکن یا ماسه ساز مخروطی به کار می روند. سپس عملیات باطله برداری و پله بندی انجام می شود. در هر یک از این پروسه ها از دستگاه های مخصوصی استفاده می کنند که سرعت عمل کار را افزایش می دهند. در این فرایند از بولدوزر و لودر برای برداشت پومیس معدنی استفاده می کنند. در این بخش از تولید پوکه معدنی، پوکه ها از سینه کار با استفاده از لودر برداشته شده و به کارخانه جات تولیدی انتقال داده می شوند.

پردازش پوکه در کارگاه

در ادامه این فرایند تولیدی، مرحله پردازش پوکه در کارگاه و کارخانه مورد نظر انجام می شود. در کارگاه های تولید پوکه چند مرحله به صورت متوالی پشت سر گذاشته شده و کیفیت این مصالح به حد ایده آل می رسد. در این بخش به مراحل پردازش پوکه در کارخانه های صنعتی می پردازیم:

مرحله الک کردن پوکه

در بخش اول از سرندها برای الک کردن پوکه و جداسازی ابعاد مختلف این مواد استفاده می کنند. با این روش هر یک از سایزبندی های پوکه معدنی در یک بخش مجزا طبقه بندی می شود. روش سرند با استفاده از دستگاه های ساده صنعتی اجرا خواهد شد. هر یک از الک های صنعتی، سوراخ هایی با ابعاد متمایز دارند و در زیر هر بخش یک سینی برای مواد قرار می گیرد. در این مرحله هر گونه ناخالصی در میان مواد نیز از بین می رود. خاک های پوکه، اجزای سنگی درشت و… از ناخالصی های میان مواد استخراج شده از معدن محسوب می شوند که باید جداسازی شوند.

عملیات تراکم

در بخش بعدی از غلتک های صنعتی برای افزایش تراکم پوکه های معدنی استفاده می کنند. با این روش دانسیته مواد و مقاومت لایه های خاک افزایش می یابد. مزایای اجرای این مرحله شامل:

  1. کاهش قابلیت تغییر حجم خاک
  2. کاهش نفوذ پذیری
  3. افزایش میزان مقاومت خاک
  4. استفاده ساده تر از آسیاب های چکشی هستند. در این فرایند از آسیاب های چکشی برای خرد کردن مواد جامد و تقسیم آن ها به قطعات کوچکتر استفاده می کنند. ضربه های متوالی چکش های کوچک، نقش اساسی در تولید پوکه معدنی دارد.

مرحله خشک کننده گردان

یکی دیگر از تجهیزاتی که در خصوص تولید انواع پوکه مورد استفاده قرار می گیرد، خشک کننده ها هستند. اگر پوکه های استخراج شده نمناک باشند، استفاده از آن ها میسر نخواهد بود. برای این که محصول نهایی متناسب با نیازهای کاربران باشد، باید آن ها را در دستگاه های مخصوص خشک کرد. این مواد پیش از خرد شدن در دستگاه خشک کننده گردان قرار می گیرند. در این فرایند از روش های سرند و مخلوط برای رسیدن به بهترین کیفیت ماده نهایی استفاده می کنند.

سیستم طبقه بندی دانه ها

یکی دیگر از بخش های تولید پوکه معدنی به سیستم دانه بندی و طبقه بندی دانه های پومیس مربوط می شود. در فرایند تولید از صفحه های متمرکز کردن هوا نیز استفاده می کنند که کیفیت تولید را ارتقا می دهد. سیستم طبقه بندی دانه ها با استفاده از روش غربال اجرا می شود که تقسیم بندی ابعاد و اندازه دانه های پوکه را ساده تر می کند. در این روش مواد اولیه بر اساس اندازه طبقه بندی شده و دسته بندی های مختلف پوکه معدنی را ایجاد می کنند.

جمع بندی

در این بخش مراحل تولید پوکه معدنی را شرح دادیم که در نظر گرفتن آن ها برای آماده سازی استاندارد این مواد اولیه صنعتی حائز اهمیت خواهد بود. پوکه های معدنی در دل طبیعت شکل می گیرند و برای استفاده در مقاصد مختلف صنعتی، پردازش می شوند. فرایند پردازش و آماده سازی آن ها در کارگاه ها، با استفاده از چند دستگاه صنعتی مهم انجام می گیرد. در این فرایند کارشناسان مربوطه، با ارزیابی کیفیت مواد استخراج شده، فرایند سرند کردن، الک، تراکم، طبقه بندی و… را اجرا می کنند. این فرایند تولیدی استحکام و مقاومت پوکه نهایی را ارتقا می دهد. پس از این مراحل انواع دسته بندی های پوکه معدنی اعم از پوکه عدسی، پوکه بادامی و… تولید می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا